گروه انرژی- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فروش یک میلیارد دلاری اوراق مشارکت صنعت پتروشیمی به منظور جذب سرمایه‌های خارجی در کشور تا دو ماه آینده خبر داد. عادل نژادسلیم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در مورد نحوه انتشار این اوراق، اظهار کرد: قرار است برای انتشار این اوراق از طریق بانک توسعه صادرات ایران اقدام کنیم که تا ۲ ماه آینده نهایی خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه گفت: همچنین بانکی در دبی نیز قرار است با بانک توسعه صادرات در زمینه انتشار این اوراق همکاری داشته باشد.

نژادسلیم در پاسخ به این سوال که مکان توزیع این اوراق در کدام کشورها خواهد بود توضیح داد: هنوز مکان توزیع این اوراق مشخص نشده است، اما ما بیشتر علاقه‌مند هستیم که این اوراق را در کشورهای منطقه توزیع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به هفت میلیون تن از طرح‌های پتروشیمی کشور به ارزش ۳/۲میلیارد دلار با سرمایه گذاری خارجی انجام شده است. نژادسلیم افزود: در سال جاری نیز سعی داریم تا با مشارکت خارجی‌ها نزدیک به ۳/۳میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی در ادامه افزود: بر اساس برنامه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ شمسی باید از عربستان پیش بیفتد. در حال حاضر عربستان در بخش پتروشیمی در منطقه در جایگاه اول قرار دارد.

نژادسلیم در پایان گفت: برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه باید سرمایه‌گذاری بسیار کلانی در این بخش داشته باشیم و به نظر من تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

در حال حاضر سهم کنونی ایران از نظر تولید محصول در خاورمیانه ۱۲درصد و از نظر ارزشی ۲۵میلیارد دلار است که تا پایان برنامه سند چشم‌انداز این میزان باید به ۳۴درصد افزایش یابد. همچنین سهم ایران در جهان از نظر تولید محصولات پتروشیمی ۹ دهم درصد است که این سهم نیز باید در پایان سال ۱۴۰۴ به ۶/۳درصد برسد.