نباید شتاب‌زده دو وزارتخانه را ادغام کرد

ایلنا- وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی اگر قرار باشد ادغام شوند، باید در برنامه پنج ساله توسعه به این موضوع توجه شود، نه اینکه براساس ایده‌های بدون کارشناسی و در زمانی کوتاه ناگهان دو وزارتخانه ادغام شوند. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اصلی‌ترین هدف مجلس ایجاد شرایطی برای بهبود فضای اقتصادی و تولیدی کشور است. در حال حاضر بحث ادغام دو وزارتخانه دولتی مطرح شده است، اما باید توجه داشت که چنین اقدامی نیاز به الزاماتی دارد. در واقع نباید با نگاهی شتاب‌زده و دور از منطق دو وزارتخانه بزرگ دولتی را با هم ادغام کرد.

سیدحسین هاشمی ادامه داد: این دو نهاد دولتی هر کدام فعالیت‌های حاکمیتی دارند که ایجاد اخلال در آنها می‌تواند به زیان بخش بزرگی از تولید باشد، بنابراین باید نگاهی منطقی در پروژه ادغام داشت.

وی افزود: باید برنامه‌ای بلندمدت برای این ادغام داشت. اینکه ظرف مدت کوتاهی چنین ایده‌ای اجرایی شود، به طور حتم اقدامی غیرمنطقی خواهد بود. وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی اگر قرار باشد ادغام شوند، باید در برنامه پنج ساله توسعه به این موضوع توجه شود نه اینکه براساس ایده‌های بدون کارشناسی و در زمانی کوتاه ناگهان دو وزارتخانه ادغام شوند.

این نماینده مجلس گفت: ادغام این دو وزارتخانه می‌تواند در برنامه پنج ساله پنجم گنجانده شود تا در مهلت یک‌ساله برای اجرایی شدن این برنامه فرصت کافی برای بررسی مکانیزم‌های لازم در ابعاد مختلف این طرح صورت بگیرد. وقتی تشکیلات برای یک هدف خاصی ایجاد می‌شود و در زمانی قرار داریم که به آن هدف رسیده‌ایم، می‌توانیم آن تشکیلات را به مرور زمان جمع کرده و کوچکتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ریشه‌یابی شرایط کنونی اقتصادی کشور نیز چنین ادغامی را ضروری می‌داند. در صدر اصل ۴۴ اشاره شده که امور اقتصادی باید به مردم واگذار شود، بنابراین برای تحقق چنین ایده‌ای نیز باید اصلی‌ترین نهادهای مزاحم دولتی از میان برداشته شوند.

هاشمی افزود: با توجه به این‌که عمده بخش‌های صنعت، تولید و تجارت در دست بخش خصوصی است و دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع نیز کارهای هدایتی، نظارتی و سیاست مشخص دارند و دیگر درگیر بنگاه‌داری نیستند، بنابراین یکی از راه‌ها و روش‌های مناسب برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، ادغام این دو وزارت‌خانه خواهد بود.

وی با اشاره به الگوهای جهانی ادغام گفت: الگوهای جهانی نیز نشان می‌دهند که ایده ادغام این دو وزارتخانه منطقی بوده است. بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا این دو نهاد را در یک مجموعه دیده‌اند و چنین اندیشه‌ای موجب شده تا پراکندگی تصمیم‌گیری‌های صورت نگیرد. با توجه به این ایده دولت می‌تواند در ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع پیشگام شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما در برنامه پنج ساله چهارم، ادغام بعضی از وزارتخانه‌ها را مطرح کردیم که متاسفانه عملی نشد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا این ادغام در برنامه پنج ساله پنجم شکل واقعی به خود بگیرد تا مجموعه دولت در جهت کوچک شدن عملیاتی شود.

وی ادامه داد: وقتی کارها به مردم واگذار می‌شود و قرار است تا خصوصی‌سازی تسری یابد، راه گریزی جز ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع نیست. دولت می‌تواند در برنامه پنج ساله پنجم این هدف را مشخص کند و نحوه شکل‌گیری و زمان ادغام آن را مطرح کند، چراکه تا اجرایی شدن برنامه پنج ساله پنجم

فرصت یک ساله وجود دارد و دولت می‌تواند برای رسیدن به این هدف بررسی و کارشناسی‌های لازم را داشته باشد تا کار روان‌تر و راحت‌تر صورت گیرد.