فارس- معاون معدنی وزیر صنایع با بیان اینکه بهره‌وری پایین، عامل افزایش قیمت تمام شده تولیدات ایرالکو است، گفت: کاهش هزینه تمام شده تولید آلومینیوم در شرکت ایرالکو نیازمند افزایش بهره‌وری در این کارخانه است. مسعود سمیعی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا وزارت صنایع قصد ندارد برای رفع مشکل زیان ده بودن تولید کارخانه ایرالکو اقدامی انجام دهد، گفت: ایرالکو به بخش خصوصی واگذار شده و در واقع خود باید بتواند مشکلاتش را مدیریت کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این واحد از یارانه برق و گاز برخوردار است ولی در واقع بحث هزینه تمام شده به چند پارامتر مربوط است که بهره‌وری یکی از این عوامل محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به نوسازی ایرالکو و راه‌اندازی برخی خطوط تولید آن در سال گذشته، هزینه استهلاک این کارخانه نسبت به کارخانه‌های قدیمی بالا است و در نتیجه قیمت تمام شده تولید آلومینیوم در ایرالکو نسبت به سال‌های گذشته بالاتر است.

وی تاکید کرد: مسوولین ایرالکو باید در جهت افزایش بهره‌وری این کارخانه تلاش کنند تا هزینه تمام شده تولید و همچنین خرید مواد اولیه مورد کنترل قرار گیرد.

سمیعی‌نژاد ادامه داد: وزارت صنایع هر کمکی که لازم باشد، به ایرالکو خواهد کرد ولی مهمترین مساله در جهت حل مشکل ایرالکو، مدیریت هزینه‌ها و قیمت تمام شده تولید و فروش محصول است. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایرالکو تاکنون درخواست دریافت کمک مالی از وزارت صنایع را داشته است یا خیر، گفت: تا به حال چنین درخواستی ارائه نشده ولی اگر این شرکت نیازمند تسهیلات باشد، وزارت صنایع در این زمینه اقدام خواهد کرد. سمیعی‌نژاد در ادامه در مورد مشکل تامین برق لوپ سوم کارخانه ایرالکو نیز گفت: با توجه به اینکه این طرح جدیدا ایجاد شده، مدتی طول می‌کشد تا شبکه برق برای تامین نیاز آن تقویت شود.

وی با اشاره به کنترل مصرف برق در واحدهای صنعتی اظهار داشت: از ابتدای ماه آینده مصرف برق در بخش صنعت متعادل خواهد شد و امیدواریم مشکل تامین برق ایرالکو نیز برطرف شود.