وزارت نفت پیشنهاد افزایش هر متر مکعب CNG از ۴۰ به ۱۰۰‌تومان را به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ارائه کرده که قرار است این پیشنهاد پس از بررسی برای تصمیم‌گیری نهایی به کارگروه ویژه رییس‌جمهوری ارائه شود. به گزارش مهر، اخیرا شرکت ملی گاز ایران (به نمایندگی از وزارت نفت) پیشنهاد جدیدی را برای افزایش قیمت هر متر مکعب CNG از ۴۰ تومان فعلی به حدود ۱۰۰‌تومان ارائه کرده است.

در حال حاضر این پیشنهاد وزارت نفت در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در حال بررسی است که پیش‌بینی می‌شود پس از این مرحله قیمت مورد توافق ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و وزارت نفت برای تصویب نهایی به کارگروه ویژه رییس جمهوری ارائه شود. مرداد ماه سال گذشته نیز وزارت نفت پیشنهاد افزایش ۵۰‌درصدی قیمت هر متر مکعب CNG را به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت ارائه کرده بود که در نهایت ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با کاهش ۱۰‌درصدی پیشنهاد وزارت نفت، با افزایش ۴۰درصدی قیمت این حامل انرژی موافقت کرد.

در این رابطه مدیر عامل شرکت گاز خودرو افزایش انگیزه بخش خصوصی در ساخت جایگاه و کنترل رشد مصرف CNG در سال‌های آینده را از مهمترین دلایل اصلاح قیمت CNG عنوان کرد.

سید مصطفی علوی گفت: در صورت اصلاح قیمت CNG انگیزه‌های بخش خصوصی برای ساخت و توسعه جایگاه‌های عرضه گاز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر متر مکعب CNG توسط شرکت ملی گاز ۸۰ ریال به جایگاه‌های‌داران تحویل داده می‌شود، یادآور شد: پس از افزایش بهای قیمت CNG در سال گذشته جایگاه داران با عرضه ‌۴۰۰ریالی CNG به ازای هر متر مکعب حدود ۳۲۰‌ریال کار مزد دریافت می‌کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه این افزایش بهای CNG موجب افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت جایگاه‌های جدید و تعمیر و نگهداری جایگاه‌های موجود گاز در کشور شده است، تصریح کرد: با اصلاح قیمت CNG و افزایش احتمالی این حامل انرژی دوره بازگشت سرمایه در احداث جایگاه‌های عرضه گاز کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت گازخودرو ایران تاکید کرد: همچنین اصلاح قیمت CNG میزان سود جایگاه داران را افزایش می‌دهد و از این رو وضعیت عرضه گاز در جایگاه‌ها بهبود می‌یابد.

علوی یکی دیگر از دلایل اصلاح قیمت CNG را جلوگیری از رشد غیرقابل کنترل مصرف این حامل انرژی در سال‌های آینده عنوان کرد و گفت: یکی از نگرانی کارشناسان این است که با تداوم وضع فعلی سرنوشت بنزین برای CNG تکرار نشود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه با توجه به ضرورت اصلاح قیمت CNG اما این افزایش قیمت ممکن است آثار تورمی ‌به همراه داشته باشد، اعلام کرد: از این رو این اصلاح قیمت با بررسی کلیه جوانب و تبعات احتمالی آن انجام خواهد شد.