زور رکود به کاشی و سرامیک نرسید

عکس: نگار متین‌نیا

گروه صنعت و معدن- با وجود گسترش دامنه‌های رکود اقتصادی بر پیکره صنایع داخلی، اما هنوز صنایعی هستند که رکود جهانی تاثیر چندانی بر عملکرد آنها نداشته است. یکی از فعالان صنعت کاشی و سرامیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه رکود جهانی اقتصاد، تا به امروز کمترین تاثیر را بر این صنعت داشته است، خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون واحد‌های تولید‌کننده کاشی و سرامیک در کشور به طور متوسط با ۸۰‌درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

«حمیدرضا زکی‌زاده» ادامه می‌دهد: البته ناگفته نماند که از ابتدای امسال تا حدی بازار کاشی و سرامیک دچار رکود شد، اما این میزان نیز ناچیز و به نسبت دیگر صنایع بسیار کمتر بوده است. در این میان باید توجه داشت که یکی از دلایل عدم ورود این صنعت به رکود، نیاز بازار مصرف به محصولات سرامیکی است. به گونه‌ای که اگرچه این روزها ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد، اما ساختمان‌هایی که نزدیک به دو سال پیش و در زمانی که خبری از رکود نبود ساخته شدند، بعد از گذشت این سال‌ها و در مراحل پایانی ساخت و ساز خود، نیاز به کاشی و سرامیک پیدا کرده‌اند.

دستیار عامل توسعه خوشه صنعتی کاشی و سرامیک استان یزد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر پایین بودن قیمت تمام شده تولید محصولات سرامیکی در کشور، می‌گوید: در حال حاضر تولید هر متر کاشی و سرامیک در کشور بین ۲ تا ۵/۲دلار تمام می‌شود که این میزان تقریبا برابر با قیمت تمام شده تولید هر مترمربع کاشی یا سرامیک در کشور چین است. بنابراین در این شرایط امکان صدور محصولات سرامیکی ایران به اکثر کشور‌ها وجود دارد. این در حالی است که هم‌اکنون عمده صادرات محصولات سرامیکی تنها به کشور عراق صادر می‌شود.

این کارشناس صنعتی در خصوص میزان صادرات و واردات کاشی و سرامیک نیز می‌گوید: سال گذشته بیش از ۲۷‌میلیون متر مربع کاشی و سرامیک، به خارج از کشور صادر شد که عمده آن به کشور عراق بود. واردات کاشی و سرامیک نیز در حدود ۷/۲‌میلیون مترمربع بوده است که این میزان از کشورهای چین، ایتالیا و اسپانیا وارد کشور شده است.

زکی‌زاده در ادامه گفت‌و‌گویش با دنیای‌اقتصاد، در رابطه با میزان تولید و مصرف کاشی و سرامیک در کشور، تصریح می‌کند: در سال ۸۷ بیش از ۳۲۰‌میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد. از میان این ۳۲۰‌میلیون متر، نزدیک به ۲۶۵‌میلیون مترمربع در کشور به مصرف رسید.

وی بر این عقیده است که در حال حاضر بازارها به گونه‌ای شکل گرفته است که امکان صادرات به حداقل رسیده است. چراکه تولیدکنندگان داخلی به دلیل وجود بازارهای کاملا رقابتی در آن سوی مرزها، امکان فروش محصولات خود را با قیمت‌های داخلی نخواهند داشت.

زکی زاده می‌افزاید: اگر یک متر کاشی در داخل با قیمتی در حدود ۶ دلار فروخته شود، همین کاشی در بازارهای بین‌المللی حداکثر

۴ دلار به فروش می‌رسد. بنابراین تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند ۶ ماه تولیدات خود را دپو کنند و بعد به فروش برسانند تا اینکه اقدام به صادرات کنند. این کارشناس صنعتی در ادامه به دیگر دلایل عدم رونق صادرات کاشی و سرامیک در کشور می‌پردازد و می‌گوید: عدم وجود استراتژی منسجم برای بازاریابی‌های بین‌المللی و نبود کانال‌های توزیع مناسب، از جمله دلایلی است که صادرات کاشی و سرامیک را با مشکل رو‌به‌رو کرده است.

زکی‌زاده وضع تعرفه ۱۰۰‌درصدی برای واردات کاشی و سرامیک به کشور را یکی دیگر از دلایل عدم توسعه این صنعت در کشور می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر در تمام دنیا تنها دو کشور ایران و سوریه هستند که برای واردات کاشی و سرامیک تعرفه ۱۰۰‌درصدی در نظر گرفته‌اند که همین امر موجب شده تولیدکنندگان حاضر در این دو کشور تمایل چندانی برای حضور در بازارهای بین‌المللی از خود نشان ندهند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه برنامه پنجم توسعه فرصت مناسبی است تا دولت در تعرفه‌های کنونی تجدیدنظر کند، می‌گوید: تا به حال رسم بر این بوده که تا قیمت یک محصول نوسان شدیدی را تجربه نکند، دولت هم به فکر تغییر تعرفه‌های آن نمی‌افتد. اما به محض اینکه قیمت‌ها دچار یک نوسان شد، دولت به یک باره تعرفه‌ها را افزایش یا کاهش می‌دهد که همین امر موجب می‌شود تولیدکنندگان دچار یک شوک بزرگ شوند. از سوی دیگر این اقدام منجر به خروج سرمایه‌گذاران از این عرصه می‌شود.

بنابر این به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل برای اصلاح تعرفه واردات کاشی و سرامیک کاهش سالانه ۱۰ تا ۱۵‌درصدی تعرفه واردات آن است.