پشت پرده خبرپراکنی‌های نفتی

گروه انرژی- اگر چند لحظه بعد از انتشار یک خبر نفتی یا گازی، به یک باره منبع دیگر از شرق و غرب آن راتکذیب کرد،اصلا تعجب نکنید؛ چون که این اوضاع کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک رویه است! حالا پشت پرده خبرپراکنی‌های نفتی چیست و کیست؟ کسی نمی‌داند.

طی دو سه روز گذشته هجمه خبرهای نفتی که هیچ کس مسوولیت بیان آن را نمی‌پذیرد و منبع اولیه آن یا نقاب بر چهره دارد یا در خبر‌هایی که به صورت لایه در لایه نقل شده است، گم شده‌اند، کم نیست.خبر‌هایی که برخی، راوی آن را منبع معتبر نمی‌دانند و بعضی آن را شایعه می‌خوانند؛ به عنوان نمونه‌ای از این دست تکذیبیه‌ها روی تلکس خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفت. در تکذیبیه‌های دیروز رد پای انگلیس، قطر، هند و چین در میان بود. از شرق تا غرب؟ آیا همه اینها جنگ روانی علیه ایران است؟

سر خط یکی از خبرها از آنجا آغاز شد که یکی از مدیران نفتی ایرانی از سرمایه‌گذاری ۴۰۰‌میلیون یورویی بانک ملی قطر در میدان نفتی اسفندیار خبر داد. این مقام مسوول اعلام کرده بود که بانک ملی قطر (QNB) با سرمایه‌گذاری ۴۰۰‌میلیون یورویی (معادل ۵۸۱ میلیون دلار) ۱۰۰ درصد سرمایه اولیه توسعه میدان نفتی مشترک اسفندیار را تامین ‌خواهد کرد.

به گفته وی بر اساس قوانین موجود در قراردادهای فاینانس صنعت نفت، ‌باید ۱۵درصد از سرمایه اولیه از سوی مالک میدان نفتی و ۸۵درصد آورده سرمایه‌گذار باشد، اما بر اساس تصمیم اتخاذ شده در پروژه توسعه میدان نفتی اسفندیار ۱۰۰درصد هزینه را بانک ملی کشور قطر تامین خواهد کرد.

در پی انتشار این خبر بانک ملی قطر طی بیانیه‌ای امضای هر گونه قرارداد برای تامین مالی توسعه میدان نفتی اسفندیار ایران را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز در بیانیه بانک ملی قطر آمده است: «بانک ملی قطر اطلاعی از این قرارداد نداشته و قصد سرمایه‌گذاری مالی در این میدان نفتی را نیز ندارد.»

به دنبال تکذیب این خبر، خبر دیگری که در همین هفته تکذیب شد، خرید بنزین از شرکت «شل» بود.

در حالی که دو نماینده کنگره آمریکا طی نامه‌ای به «سیمون هنری»، رییس شرکت رویال داچ شل انگلیس، این شرکت را در صورت ادامه فروش بنزین تهدید به تحریم تجاری کردند، رییس کمیسیون انرژی خرید بنزین از این شرکت را تکذیب کرد.

حمیدرضا کاتوزیان در واکنش به طرح کنگره آمریکا برای مجازات «شل» به اتهام فروش بنزین به ایران به خبرگزاری فارس گفت:«ایران بنزینی از شرکت «شل» خریداری نمی‌کند و بیشتر بنزین وارداتی از شرکت‌های هندی بوده است.»

در بخشی از این نامه که به کمیسیون ارز و سهام آمریکا و سفارتخانه‌های انگلیس و هلند نیز ارسال شده است، آمده است: «همان طور که می‌دانید، رییس‌جمهور آمریکا اخیرا قانون اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران را در خصوص تامین فرآورده‌های نفتی این کشور تصویب کرده است. شرکت شل هم‌اکنون از طریق شعبه خود در خاور میانه بخشی از بنزین مورد نیاز ایران را تامین می‌کند. ادامه چنین فعالیت‌هایی، شرکت شل را در معرض تحریم‌های تجاری آمریکا قرار خواهد داد.»

سر خط خبر دیگری باز به یکی از میادین نفتی ایران برمی‌گردد که امضای قرارداد آن در ابهام باقی مانده است.

با وجود اعلام خبر امضای قرارداد انتقال ۷۰درصد از سهام شرکت نیکو در میدان آزادگان به شرکت CNPCI چین در هفته گذشته که با حضور مدیرعامل شرکت نیکو (نفتیران اینتر ترید) در لوزان سوئیس انجام شده است، واکنش متفاوت مدیران شرکت‌های مربوطه در ایران، ابهام در امضای این قرارداد را به همراه آورده است.

در این زمینه یکی از مدیران شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) که به عنوان نماینده شرکت نفت، کارفرمای این پروژه است، با تاکید بر این‌که چنین قراردادی امضا نشده است، به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: البته کارهای مقدماتی انجام شده، ولی شرایط مانند زمانی که قرارداد امضا شده و اجرایی باشد، نیست.

به گفته وی زمانی این مذاکرات مستند خواهد شد که قرارداد نهایی بین شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت چین امضا شود.

این درحالی است که مدیران شرکت پتروایران به‌عنوان اپراتور میدان آزادگان که به نیابت از شرکت نیکو در این میدان فعالیت می‌کنند، نظر دیگری دارند.

در این زمینه علی بهشتیان، مدیرعامل شرکت پتروایران نیز تصریح کرد که اگر قرار باشد تفاهمی ‌اجرایی شود و نام قرارداد به خود گیرد، لازم است در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت تصویب شود و سپس به پتروایران نیز ابلاغ شود که هنوز به طور رسمی‌چنین موضوعی به دست ما نرسیده است. به نظر می‌رسد که انتشار این خبر در رسانه‌های هندی نیز بی‌بازتاب نبوده است.

در فضایی که در خصوص امضای قرارداد مشارکت چین در آزادگان جنوبی ابهام‌هایی وجود دارد، رسانه‌های هندی به انتقاد از مقامات نفتی این کشور برای از دست دادن این پروژه پرداخته‌اند.

در گزارش پایگاه خبری بیزینس استاندارد هند آمده است: در یک عقب‌نشینی آشکار در دیپلماسی هند، گروه شرکت‌های «او.ان.جی.سی و هندوجا» حق توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی ایران را به چین واگذار کرد. این کنسرسیوم قرار بود حداقل ۴۵‌درصد از سهم این میدان عظیم را در اختیار گیرد، ولی پکن برای دراختیار گرفتن پروژه تحرکات موثرتری از خود بروز داده است.

همزمان با انتقاد شدید رسانه‌های هندی از مقامات نفتی این کشور، وزیر امور خارجه هند اعلام کرد که به دنبال همکاری با ایران در زمینه نفت و گاز هستیم.

به گزارش ایسنا، اس.ام. کریشنا اعلام کرد که اقتصاد هند بسیار سریع در حال رشد است و این کشور به منابع خیلی زیاد انرژی نیاز دارد. بنابراین هند مایل به همکاری نفت و گازی با ایران است. مسائلی همچون قیمت‌گذاری، امنیت و تضمین‌های مالی و اعتباری موضوعات مورد بحث با طرف ایرانی بوده است.

به گفته وی، همکاری بیشتر با ایران در این بخش‌ها، در کارگروه‌های مشترک گاز و نفت در این سال مورد بررسی قرار می‌گیرد و با تشکیل این کارگروه‌ها، کار همکاری با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.