فارس- نایب رییس انجمن سرب و روی ایران از تهیه پیشنهادی توسط تولیدکنندگان سرب و روی کشور مبنی بر واگذاری معدن روی انگوران به تمام فعالان این صنعت و محاسبه نرخ معدن، بر اساس قیمت جهانی ماده معدنی استخراج شده در هر سال خبر داد.

علی وثیقی مطلق اظهار داشت: بر اساس پیشنهادی که در جلسه ستاد سیاست‌گذاری سرب و روی کشور و با حضور معاون معدنی وزیر صنایع مطرح شد، تولیدکنندگان روی کشور خواستار واگذاری معدن انگوران به کنسرسیومی‌متشکل از تمام فعالان صنعت روی شدند و این موضوع تا حد زیادی مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

وی افزود: مسوولین شرکت توسعه معادن روی نیز که در مزایده بهترین قیمت را ارائه داده‌اند، تقریبا با این موضوع موافق هستند.

وی در توضیح جزییات اجرای این پیشنهاد نیز گفت: بر اساس این طرح، معدن انگوران با ترک تشریفات مزایده به یک تشکل فراگیر اعم از تمام فعالان صنعت روی واگذار خواهد شد و حقوق مالکانه دولت نیز، با توجه به میزان برداشت خاک از معدن و قیمت جهانی آن در هر ماه یا سال محاسبه خواهد شد.

وثیقی مطلق تصریح کرد: با توجه به روند رو به رشد قیمت‌های جهانی روی در یک منحنی، قاعدتا سرمایه‌ای که از این محل نصیب بیت‌المال می‌شود بسیار بیشتر از مبلغی است که از فروش یکباره معدن انگوران حاصل خواهد شد و علاوه بر این، پولی نیز به طور یکجا جهت خرید معدن از صنعت روی خارج نمی‌شود.

به گفته وی در صورت اجرایی شدن مزایده انگوران، شرکت برنده باید برای پرداخت مبلغ آن به اخذ وام از سیستم بانکی با بهره بالا اقدام کند که این روش نیز چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.