جدال بر سر بودن یا نبودن

عکس: نگار متین‌نیا

گروه صنعت و معدن- محبوبه فکوری: تودیع، معارفه، لابی، فشار و...، مراسم کنسل شد و ....، حالا نه خانی آمده و نه خانی رفته است.

تاریخی‌ترین مراسم تودیع و معارفه صنعتی دیروز در تهران برگزار نشد. مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان گسترش در حالی که قرار بود راس ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه با حضور وزیر صنایع، برگزار شود، در نهایت، بعد از حضور ۹۰ دقیقه‌ای مهمانان، برگزار نشد.

«به دلیل شرکت مهندس در جلسه نهاد ریاست جمهوری، مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، به روز دیگری موکول می‌شود.» این جمله‌ای بود که پس از یک ساعت و نیم صدای همهمه در سالن طبقه همکف ساختمان آموزش سازمان گسترش و نوسازی ایران‌، از پشت تریبون شنیده شد.

جلسه قرار بود ساعت ۵/۱۰ برگزار شود، حیاط سازمان گسترش شاهد رفت و آمد مکرر افرادی است که هنوز نمی‌دانند آیا از فردا باید با رییس جدیدی روبه‌رو شوند یا خیر. ظاهرا همه چیز به روال عادی خود پیش می‌رود. در این میان، کارکنان روابط عمومی وزارت صنایع و معادن نیز دائما با تماس‌های مکرر خود، آمدن یا نیامدن «محرابیان» را جویا می‌شوند. یک دقیقه هم تلفن همراه از دست آنها نمی‌افتد. افرادی از حراست وزارتخانه که همه چیز را تحت کنترل خود دارند، اوضاع سالن و حیاط را به صورت همزمان رصد می‌کنند. کارگران، تابلوفرش‌هایی را که برای قدردانی از «قلعه‌بانی» خریداری شده بود، به سالن می‌آورند و در جایگاه مخصوص، می‌گذارند. مدعوان از مقامات ارشد صنعتی، اقتصادی و سیاسی وارد سالن می‌شوند. در این حین یکی می‌گوید: «محرابیان در وزارتخانه است. او با «خادم» مشاور خود جلسه دارد» و یکی از مدعوان که به نظر می‌رسد از مدیران ارشد سازمان گسترش است، نیم‌خیز پشت گوش فرد دیگری می‌گوید: «قلعه‌بانی مثل سایر روزها، در طبقه هفتم، در دفتر خود مشغول به کار است. سالن یک دقیقه از پچ پچ و همهمه نمی‌افتد. فرد دیگری می‌گوید که «هدایت» هم در مسیر سازمان است. او کی می‌رسد؟ کسی نمی‌داند».

مهمانان، یکی‌یکی از راه می‌رسند. حالا سالن آنقدر مملو از جمعیت است که فقط یک وزیر و دو رییس کم دارد. حتی برخی ایستاده انتظار می‌کشند... ده دقیقه، یک ربع، نیم ساعت، همه مدعوان دائما به عقب برمی‌گردند و در ورودی را نگاه می‌کنند. اما در ورای مراسم تودیع و معارفه، خبرنگاران به نقل از منابع نزدیک به دولت، چیز دیگری روایت می‌کنند. «هنوز مقامات بر سر آمدن یا نیامدن مجید هدایت از وزارت دفاع به سازمان گسترش و خروج قلعه‌بانی از سازمان، به توافق نهایی نرسیده‌اند.» این زمزمه‌ای است که به تدریج در سالن اجتماعات نیز شنیده می‌شود. حالا، عقربه‌های ساعت، گذشت ۹۰ دقیقه تمام به اندازه زمان یک بازی فوتبال را نشان می‌دهند، بازی‌ای که هیچ کدام از رقبا، در آن حاضر نشده‌اند.

مجری مراسم پشت میکروفن قرار می‌گیرد و می‌گوید: «به دلیل شرکت مهندس در جلسه نهاد ریاست جمهوری، مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، به روز دیگری موکول می‌شود.»

مدعوان که در میان آنها چهره‌هایی نظیر ندیمی مشاور رییس‌جمهور، رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، منطقی نماینده وزیر در ساخت هواپیماهای پهن پیکر، حاتم معاون وزیر صنایع، گروسی عضو کمیسیون صنایع، برزگری رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به چشم می‌خورند یا سالن را ترک می‌کنند یا اینکه در حیاط سازمان، ایستاده و پیدا و پنهان واقعه امروز را مرور می‌کنند.

از میان گفته‌های آنها، تحلیل‌های مختلفی شنیده می‌شود که پاره‌ای‌ از آنها دیروز به نقل از رسانه‌ها مخابره شد.

ایسنا مراسم دیروز را این‌طور مخابره می‌کند: «در حالی که تقریبا تمام مدیران صنعتی تحت پوشش ایدرو امروز برای حضور در این مراسم گرد آمده بودند، حاضران پس از حدود دو ساعت معطلی در محل برگزاری مراسم تودیع و معارفه، سالن را به دلیل عدم حضور وزیر صنایع و معادن ترک کردند.» نکته جالب از دید خبرنگار ایسنا این است که طبق اطلاعات دریافتی خبرنگار این خبرگزاری، صبح دیروز به اغلب مدیران حاضر در مراسم، خبر لغو مراسم تودیع و معارفه اعلام شده، ولی از آنان خواسته شده بود که در این جلسه به منظور دید و بازدید شرکت کنند!

ایسنا همچنین در گزارش خود، به بازار داغ شایعات در این مراسم، اشاره می‌کند: «برخی زمزمه‌ها از قصد وزیر برای تسلیم استعفانامه خبر می‌داد، اخبار دیگری هم از برگزاری این مراسم در یکی از روزهای هفته جاری حکایت

دارد.» اما خبرگزاری ایرنا که نسبت به پیش‌بینی خود در خصوص عدم برگزاری مراسم معارفه به نوعی می‌بالد، تیتر « تایید خبر ایرنا» را برای گزارش عدم برگزاری مراسم معارفه، انتخاب می‌کند. خبرگزاری فارس هم که دیروز با پیشتازی، حکم انتصاب «مجید هدایت» را مخابره کرده بود، دیروز به طور بسیار غیرمنتظره فقط به عبارت «مراسم به دلایل نامعلومی لغو شد»، اکتفا کرد.

اما خبرگزاری موج که همواره از مواضع وزارت صنایع و معادن دفاع می‌کند، دیروز با ارسال خبری به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: «مراسم تودیع برگزار نخواهد شد.» این خبرگزاری از ابقای قلعه‌بانی در سمت خود و منتفی شدن مراسم تودیع و معارفه خبر می‌دهد.

افزون بر این، موج در گزارش دیگری اعلام می‌کند: «خبر ابقای احمد قلعه‌بانی به عنوان رییس هیات عامل ایدرو موجی از خوشحالی در بین مدیران با سابقه صنعتی ایجاد کرده است.»

در همین لحظات، خبرگزاری مهر نیز اختلاف قلعه‌بانی با محرابیان بر سر برخی از سیاست‌ها و انتصاب مدیران را دلیل تغییر وی اعلام کرده است. اما براساس گزارش‌های دریافتی دنیای‌اقتصاد، تصمیم وزیر برای تغییر مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بسیار جدی است،‌ اما یک جریان موازی دارای قدرت در نهاد ریاست‌جمهوری، خواهان تداوم حضور «قلعه‌بانی» در پست خود و مخالفت با وزیر صنایع، بر سر تغییر این مدیر صنعتی است.

ظاهرا وزیر صنایع، بر سر تصمیم خود پافشاری می‌کند. از همین رو عنوان می‌شود که مراسم تودیع طی چند روز آینده برگزار خواهد شد، اما مخالفان این تصمیم نیز مانعی جدی برسر تغییر قلعه‌بانی هستند. البته براساس آخرین نمابری که از سوی روابط عمومی وزارت صنایع و معادن برای رسانه‌ها ارسال شد، مراسم تودیع و معارفه آقای قلعه‌بانی روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.