گروه انرژی- به نظر می‌رسد که بعد از صدور قطعنامه ضد ایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران قصد دارد تا سرنوشت مذاکرات ‌کش‌دار خود را با شرکت‌های اروپایی جهت سرمایه‌گذاری در میدان گازی پارس‌جنوبی مشخص کند.

مذاکره با شرکت‌های نفتی چون توتال فرانسه، شل انگلیس و رپسول اسپانیا جهت حضور در فازهای ۱۱و ۱۳ پارس جنوبی از جمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

در این بین آخرین اخبار حاکی از این است که ظاهرا همچنان درهای فاز ۱۱ پارس جنوبی از مسیر پکن روی شرکت فرانسوی توتال باز است. اگرچه حجت‌الله غنیمی‌فرد، معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت روز شنبه در گفت‌وگو با سیمای جمهوری اسلامی‌ ایران از کنار گذاشته شدن شرکت توتال فرانسه از سرمایه‌گذاری در طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی خبر داد؛ اما رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به علاقه‌مندی توتال فرانسه برای حضور در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: مذاکرات با این شرکت فرانسوی در حال انجام است.

در این میان سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با اظهار بی‌اطلاعی از خروج شرکت توتال از مذاکرات طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به خبرگزاری مهر اعلام کرد: هفته گذشته مذاکراتی بین مسوولان شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه در تهران انجام شده است.

به دنبال تاخیر توتال فرانسه در اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی (پروژه پارس ال.ان.جی) قرارداد توسعه بخش بالادستی این فاز به ارزش تقریبی ۵ میلیارد دلار با شرکت «سی.ان.پی.سی» چین به امضا رسید.بر اساس یکی از بندهای این قرارداد، شرکت ملی نفت ایران با شرکت چینی به توافق رسید که در صورت اظهار تمایل توتال فرانسه و پتروناس مالزی، این دو شرکت نیز بتوانند سهمی‌ از توسعه این فاز پارس جنوبی را در آینده در اختیار داشته باشند. هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی تامین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال.ان‌.جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز و ۷۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید خواهد شد.

در همین حال خبرها حاکی از آن است که مذاکرات شرکت توتال فرانسه و شرکت «سی.ان.پی.سی» چین برای بخش بالادستی فاز ۱۱ پارس جنوبی در حال انجام بوده و علاوه بر این توتال مذاکراتی با شرکت ملی نفت ایران در بخش‌های میان دستی و پایین دستی فاز ۱۱ پارس جنوبی ( پروژه پارس ال.ان.جی) داشته است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران مذاکرات این شرکت با دو شرکت شل و رپسول برای حضور در پروژه پرشین ال.ان.جی در آینده نزدیک نهایی خواهد شد.

رضا کسایی‌زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: در صورت نهایی شدن مذاکرات ایران با دو شرکت اروپایی شل و رپسول قرار است تولید زودهنگام از فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی و فعالیت در بخش‌های میان‌دستی پروژه پرشین ال.ان.جی آغاز شود. وی در گفت‌وگو با «شانا» تصریح کرد: به دلیل نامشخص بودن زمان تولید در بخش بالادستی پروژه پرشین ال.ان.جی فعالیت‌های میان‌دستی در این پروژه بعد از مشخص شدن وضعیت آن سرعت بیشتری خواهد داشت. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که کاهش مصرف گاز در شرایط کنونی در جهان به دلیل رکود اقتصادی است، افزود: بعد از پشت سر گذاشتن این رکود اقتصادی کماکان شرایط به گونه‌ای خواهد بود که مصرف گاز و ال.ان.جی افزایش خواهد داشت. کسایی‌زاده همچنین با بیان اینکه زمان بالارفتن تقاضای جهانی ال.ان.جی، هیچ عاملی نمی‌تواند قیمت آن را پایین بیاورد، افزود: قیمت‌گذاری این حامل انرژی باید به گونه‌ای صورت گیرد که برای تولیدکننده آن مقرون به صرفه باشد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون کشورهای بزرگ و کوچک مصرف‌کننده ال.ان.جی تاسیسات دریافت این سوخت را در سواحل خود نصب کرده‌اند؛ بنابراین قیمت ال.ان.جی پایین نمی‌آید و تابع قیمت نفت و گاز است، مواردی که فعلا مشاهده می‌شود نتیجه شرایط بحران جهانی اقتصاد است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که بازار گاز هم‌اکنون اشباع نشده و نسبت به سایر انرژی‌هایی مانند نفت‌خام کشش بیشتری دارد، افزود: هم‌اکنون کشوری مانند قطر همه تولید گاز خود را به صورت ال.ان.جی صادر می‌کند و همه شرکای این کشور مصرف‌کنندگان اصلی ال.ان.جی تولید شده هستند.