گروه انرژی- در حالی که در جریان سفر اخیر وزیر انرژی روسیه به تهران، توسعه همکاری‌ها در بخش نفت و گاز مورد تاکید این مقام مسوول قرار گرفت، اما یکی از شرکت‌های نفتی این کشور در اظهارنظر جدیدی در مورد حضور خود در میدان «اناران» اعلام کرده است: بهره‌برداری از میدان «اناران» ایران، تا اتمام تحریم‌های آمریکا امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از گزارش ریا نووستی، «لئونید فدون»، معاون شرکت لوک اویل روسیه اطلاع داد که از نظر این شرکت، تا پایان تحریم‌های آمریکا نمی‌توان کار بهره‌برداری از حوزه اناران در ایران را آغاز کرد. فدون مدعی شد که به خاطر شرایط موجود، در حال حاضر فقط امور قانونی در این میدان انجام می‌شود.

کنسرسیوم استات‌اویل هیدرو نروژ و لوک اویل روسیه کار بهره‌برداری از اناران را به ترتیب با ۷۵ درصد و ۲۵درصد سهم بر عهده داشته‌اند، اما از سال ۲۰۰۷ بعد از افتتاح میدان در این حوزه کار به خاطر آن‌چه تحریم‌های آمریکا خوانده شده، متوقف شد. آمریکا کمپانی‌های آمریکایی و خارجی که میزان سرمایه‌گذاری آنها در ایران از مرز ۲۰ میلیون دلار تجاوز کند را با تحریم مواجه می‌کند.وزارت انرژی روسیه در آذرماه سال ۱۳۸۶ از ادامه فعالیت‌های شرکت نفتی لوک‌اویل این کشور در بلوک اناران ایران با وجود محدودیت‌های آمریکا خبر داده بود و در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: شرکت لوک‌اویل با وجود این‌که برای مدت محدودی فعالیت‌ خود را در این بلوک نفتی متوقف کرده‌ بود، به کار خود در این پروژه ادامه داده ‌است. براساس این گزارش، فعالیت لوک‌اویل در بلوک اناران درغرب ایران در ماه اکتبر آن سال و در نتیجه محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا متوقف شده بود.این درحالی است که وزارت انرژی روسیه در ادامه اعلام کرده بود: با خوشحالی اعلام می‌شود که شرکت لوک‌اویل به فعالیت خود در میدان اناران ادامه می‌دهد. این بیانیه در ادامه آورده بود: کارگروه مشترک ایران و روسیه همچنین موافقت خود را برای انجام فعالیت مطالعاتی لوک‌اویل در دو بلوک دیگر ایران ( لاله و مغان) اعلام کرده است.