تعیین قیمت ماده معدنی انگوران از سوی ایمیدرو

گروه صنعت و معدن- سرانجام بعد از گذشت ۱۳۵ روز از برگزاری مزایده جنجالی «انگوران»، آن هم درست در روزی که وزیر صنایع و معادن بعد از صبحانه اتاق تهران در مقابل سوال خبرنگاران مبنی‌بر استیضاح قرار گرفت، هیات دولت مصوبه واگذاری معدن پرحاشیه انگوران به کنسرسیومی متشکل از بیش از ۶۰ شرکت را روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار داد.

چندی پیش یک مقام ارشد سازمان بازرسی به «دنیای‌اقتصاد» گفت که این معدن براساس مصوبه هیات وزیران در اختیار ایمیدرو قرار گرفته است؛‌ بنابراین هرگونه تصمیم‌گیری جدیدی در مورد انگوران باید با مصوبه هیات دولت باشد.

براساس تصمیم هیات دولت، معدن انگوران به کنسرسیومی متشکل از تمام فعالان سرب و روی کشور که بیش از ۶۰ کارخانه را شامل می‌شود واگذار می‌شود. البته به این شرط که این کنسرسیوم کارخانه تولید روی با ظرفیت ۱۰۰هزار تن را ظرف ۳سال از تاریخ واگذاری، احداث و راه‌اندازی کند.

در این میان ناگفته نماند که واگذاری انگوران به «کنسرسیوم» یک شرط دیگر هم دارد. آن هم اینکه ۲۰درصد سود آن به عمران و توسعه استان زنجان اختصاص یابد.

اما یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های فعالان سرب و روی کشور در زمان واگذاری معدن انگوران، چند و چون قیمت‌گذاری ماده معدنی بوده است. براساس تصمیمی که هیات دولت گرفته، قیمت فروش ماده معدنی بر اساس عیار روی و سرب موجود درآن و قیمت LME شمش سرب و روی، از سوی «ایمیدرو» تعیین خواهد شد.

شرط و شروط دولت برای واگذاری

هیات دولت به منظور خصوصی‌سازی مطمئن و جلوگیری از استفاده انحصاری و با هدف حفظ منافع و سودرسانی به مردم زنجان، با واگذاری معدن انگوران به صورت کنسرسیومی با شرط اختصاص ۲۰درصد سود آن به عمران و توسعه استان زنجان موافقت کرد.

بر این اساس، هیات وزیران در جلسه هشتم آذر ۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده ۱۲ قانون معادن -مصوب ۱۳۷۲- تصویب کرد که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و با رعایت این تصویب‌‌نامه نسبت به واگذاری بهره‌برداری از معدن انگوران به کنسرسیومی متشکل از شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) به میزان ۷۵درصد و دیگر شرکت‌های فعال در صنعت روی به میزان ۲۵درصد اقدام کند.

و اما حق السهم دولت

این کنسرسیوم موظف است کارخانه تولید روی با ظرفیت ۱۰۰هزار تن را ظرف ۳سال از تاریخ واگذاری، احداث و راه‌اندازی کند.

درصد پایه حق‌السهم سازمان (حق‌‌السهم دولت) بابت فروش مواد معدنی انگوران ۶۰درصد سود تفاوت قیمت فروش مواد معدنی از کل هزینه‌های استخراج و بهره‌برداری معدن است. ضمنا هزینه‌های استخراج و بهره‌برداری معدن انگوران با تایید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محاسبه خواهد شد.

ایمیدرو، تعیین کننده می‌شود

همچنین نحوه تعیین قیمت فروش ماده معدنی بر اساس عیار روی و سرب موجود در ماده معدنی و قیمت LME شمش روی و سرب توسط سازمان (به صورت جدول قیمت فروش ماده معدنی) تعیین می‌شود.

جدول سهمیه‌بندی، توزیع و فروش مواد معدنی انگوران توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تهیه و جهت اجرا به کنسرسیوم ابلاغ خواهد شد. به منظور رعایت مسائل زیست‌محیطی و استفاده بهینه از مواد معدنی، فرآوری اولیه (فلوتاسیون) ماده معدنی انگوران الزامی است.

سهم ۲۰درصدی استانداری

طبق مصوبه دولت به منظور توسعه و آبادانی استان زنجان، مقرر شد ۲۰درصد از سهم سود کنسرسیوم ناشی از بهره‌برداری معدن انگوران با هماهنگی استانداری زنجان صرف انجام مطالعات معادن و کمک به فعالیت‌های توسعه‌ای در سطح استان و اجرای طرح‌های آموزشی، عمرانی و اشتغال‌زا در شهرستان ماهنشان شود.

به نظر می‌رسد، با وجود اینکه دولت بر اثر فشارهای پیرامونی به خواسته نمایندگان مجلس و فعالان صنعت سرب و روی زنجان، تن داده و معدن را به کنسرسیومی از شرکت‌های متبوعشان داده است، اما اظهارنظرهای اخیر فعالان سرب و روی حکایت از آن دارد که آنها توان پرداخت یک‌جای قیمت معدن را ندارد. شاید از همین رو است که هزار و یک دلیل برای واگذاری قسطی معدن به زبان می‌آورند.

براساس این گزارش، با جدی شدن واگذاری معدن انگوران به فعالان سرب و روی، حاشیه‌های پیرامون آن هم تمامی ندارد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی کشور به خبرگزاری موج گفته است که برای باطله‌برداری اساسی از معدن انگوران نزدیک به ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه لازم است تا بتوان از آن مواد استخراج کرد و باید بگویم که این معدن در حال حاضر کمتر از یک هزار میلیاد ریال ارزش دارد.

حسن حسین قلی ادامه داده است که در شرایط فعلی امکان به کار افتادن معدن انگوران بسیار پایین است؛ مگر اینکه نقدینگی زیادی وارد سیستم شود و یک مدیریت پیگیر شروع به باطله برداری از معدن انگوران کند.