گروه صنعت و معدن- همزمان با اخبار ضد و نقیض در مورد استیضاح اولین وزیر کابینه دولت دهم از سوی مجلس، شماری از نمایندگان این موضوع را رد کرده و عملکرد وزیر صنایع و معادن را مطلوب ارزیابی می‌کنند.

عملکرد «محرابیان» بی‌نظیر است

سیدمهدی صادق، رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع، گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد آهنگ رشد صنعت و معدن در دوره تصدی محرابیان، قابل مقایسه با دوره‌های گذشته نیست.

وی با اشاره به ظرفیت‌سازی در صنایع راهبردی افزود: در شرایط بحران اقتصادی، در مورد عملکرد وزارت صنایع و معادن بدون درنظرگرفتن اثرگذاری بانک‌ها، نمی‌توان قضاوت کرد.

با «محرابیان» مشکل نداریم

محمدرضا سجادیان، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن گفت: اعضای کمیسیون معتقدند بحث استیضاح، دیدگاه شخصی برخی نمایندگان است و مجموعه مجلس، مشکلی با وزیر فعلی ندارد.

وزیر، منتقد سیستم بانکی

محمدرضا سجادیان افزود: برخی مشکلات مانند کمبود نقدینگی، ارتباطی با وزارت صنایع ندارد و محرابیان، خود از منتقدان توزیع نقدینگی توسط بانک‌ها است.

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به نیاز شدید بنگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش، گفت: پروژه‌های زیادی در دو سال اخیر در بخش صنعت و معدن کشور راه‌اندازی شده که نیازمند نقدینگی هستند.

سجادیان گفت: همزمان با واردات کالاهای بی‌کیفیت به کشور، حمایت قاطع از بخش صنعت، نشانگر مسیر مدیریت شده وزارت صنایع است.

رشد افتخارآمیز بخش صنعت

در همین رابطه، مصطفی رضا حسینی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با وضعیت رشد اقتصادی دنیا، رشد بخش صنعت و معدن ایران افتخار آمیز است. نماینده مردم شهر بابک در مجلس توضیح داد: وزارت صنایع و معادن در دو سال گذشته توانست آثار و تبعات بحران اقتصادی جهانی بر صنعت کشور را به خوبی مدیریت کند.وی گفت: مشکلات صنعتی بسیار محدود است و صنایع بزرگ و راهبردی را شامل نمی‌شود.

با عملکرد ۴ ماهه قضاوت نکنید

بهمن اخوان، دیگر عضو کمیسیون صنایع نیز گفت: با گذشت چهارماه از عمر دولت دهم، نمی‌توان عملکرد را ملاک بررسی و تصمیم‌گیری قرار داد.

اخوان افزود: صنعت نیازمند ثبات و آرامش است. ایجاد شایعاتی چون استیضاح، تنها موجب ملتهب شدن فضا و بلاتکلیفی بنگاه‌ها می‌شود. نماینده تفرش با بیان اینکه کمیسیون مشکل خاصی در رابطه با عملکرد وزیر ندارد، ادامه داد: باید به مدیران فرصت داد تا بتوانند به بهترین وجه، واحدهای تولیدی را به مسیری رو به جلو هدایت کنند. وی افزود: اگر مجلس به عملکرد مدیران میانی وزارت صنایع در استان‌ها انتقاد دارند، با برگزاری جلسات، ابهامات را رفع می کنیم.

وقت مناسبی برای استیضاح نیست

از سوی دیگر، روح‌الله عباسپور نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هم اکنون زمان مناسبی برای استیضاح نیست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در صورتی‌که نماینده‌ای بخواهد این کار را پیگیری کند، در بین مردم بازخورد منفی خواهد داشت. این نماینده مجلس بیان کرد: نمی‌توان گفت در صنعت مشکلی وجود ندارد؛ نقدینگی مشکلی جدی در اقتصاد و صنعت است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: درشرایط بحرانی صنعت دنیا، خودروسازان داخلی افزایش تولید دارند. وی ادامه داد: در سیمان علاوه بر خودکفایی، به شرایط صادراتی رسیدیم، در آلومینیوم و مس نیز در شرایط خوبی هستیم.