خبرگزاری فارس طی تحلیلی حضور گازپروم روسیه را در خط لوله صلح مورد بررسی قرار داده و در گزارش خود آورده است: مقامات شرکت روسی گازپروم در حالی قرار است در ماه ژانویه نشستی را با کشورهای ایران، پاکستان و هند در مورد خط لوله صلح برگزار کنند که برخی تحلیل‌گران حضور گسترده شرکت‌های روسی در بخش نفت و گاز ایران را در درازمدت به نفع تهران نمی‌دانند.

به عقیده این افراد روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز در جهان، خود یک فروشنده بزرگ انرژی‌های فسیلی است و بنابراین رقیبی برای ایران در بازار نفت و گاز محسوب می‌شود.

این افراد هشدار می‌دهند که دست‌اندازی گسترده این کشور به میادین نفت و گاز ایران به نوعی، تهدیدی برای اقتصاد نفتی ایران به حساب می‌آید.

با توجه به محدود بودن بازارهای مصرف، بروز رقابت میان کشورهایی که خواهان حضور گسترده در بازار نفت و گاز جهان هستند، اجتناب‌ناپذیر است و در برخی موارد منافع این کشورها تزاحم پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، ایران و پاکستان موافقت‌نامه فروش گاز را به امضا رسانده‌اند و هند نیز که نزدیک به دو سال از مذاکره در خصوص این پروژه خودداری کرده، اخیرا خواهان برگزاری مذاکرات مجدد در این زمینه شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسیه، ابوبکر شاموزف، نماینده گازپروم در ایران گفته است: این شرکت توجه ویژه‌ای به پروژه‌هایی همچون خط لوله صلح دارد. وی در ادامه گفته بود: گازپروم توجه ویژه‌ای به پروژه‌های توسعه‌ای که در جنوب آسیا اجرا می‌شود، دارد.