ایران گزارش جدید اوپک را رد کرد

یک مقام ارشد نفتی ایران: ۱۱ درصد ذخایر نفت خام دنیا به ایران اختصاص دارد گروه انرژی- سایت رسمی سازمان اوپک در حالی با ارائه آمارهایی جدید، جایگاه ایران را از لحاظ ذخایر نفتی دنیا به رتبه سوم جدول و پس از ونزوئلا قرار داده که به اعتقاد مقامات ایران، در تعیین حجم ذخایر نفت کشورها، باید معیارهای بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.

سازمان اوپک با ارائه نمودارها و جداولی که براساس تازه‌ترین آمارهای تنظیم شده تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی است، اعلام کرده که عربستان با دارا بودن ۲۶۴ میلیارد بشکه ذخایر تثبیت شده نفت معادل ۸/۲۵ درصد ذخایر نفتی کل جهان، دارنده بزرگترین ذخایر نفتی جهان است.

تنزل جایگاه برای ایران

براساس گزارش اوپک، ونزوئلا از ذخایر نفتی تثبیت ‌شده بالغ بر ۱۷۲ میلیارد بشکه (معادل ۸/۱۶ درصد کل ذخایر نفتی جهان) برخوردار است و دارنده دومین ذخایر نفتی دنیا است. در این گزارش، ذخایر نفتی ایران ۱۳۸ میلیارد بشکه برآورد شده و ایران را در جایگاه سوم این جدول قرار داده است.

ایران دارنده ۱۱ درصد ذخایر نفت دنیا

در این بین معاون سرمایه‌گذاری شرکت نفت در واکنش به این موضوع با بیان اینکه ایران از ذخیره ۱۳۸ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال برخوردار است، گفت: در تعیین حجم دقیق ذخایر نفت کشورها باید معیارهای بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الله غنیمی‌فرد در گفت‌وگو با «مهر» گفت: این حجم از ذخایر نفتی نشان می‌دهد که ایران به تنهایی نزدیک به ۱۱ درصد ذخایر نفت خام دنیا را به خود اختصاص داده است.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه همچنین حجم ذخایر نفت خام در جای ایران بیش از ۵۶۰ میلیارد بشکه برآورد می‌شود، اظهار داشت: میزان افزایش یا کاهش حجم دقیق ذخایر نفت خام کشورهای مختلف دنیا باید بر اساس معیارهای بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.

در همین حال پیشتر سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه هم‌اکنون ایران با در اختیار داشتن حدود ۱۴۰ میلیارد بشکه ذخایر قابل استحصال دومین دارنده ذخایر نفت خام دنیا است، گفته بود: فاصله حجم ذخایر نفتی ایران با کشور ونزوئلا بالا است. به گفته وی، میزان ذخایر قابل استحصال نفت خام ایران بیش از ۱۴۰ میلیارد بشکه است و پیشی گرفتن ونزوئلا در داشتن ذخایر بیشتر نفتی از ایران بعید به نظر می‌رسد.

معاون وزیر نفت تاکید کرده بود: هم اکنون ایران پس از عربستان در جایگاه دوم قرار گرفته و پس از ایران هم کشورهایی همچون عراق و کویت دارندگان بزرگترین ذخایر نفتی اوپک هستند.

جایگاه دوم برای ایران در گزارش «بریتیش پترولیوم»

آخرین گزارش‌های منتشر شده توسط بریتیش پترولیوم حاکی از آن است که تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی حجم ذخایر نفت خام قابل استحصال کل کشورهای، دنیا به یک‌هزار و ۲۵۸ میلیارد بشکه رسیده است.

بر این اساس، ایران با در اختیار داشتن نزدیک به ۱۳۸ میلیارد بشکه نفت، معادل ۱۱ درصد حجم ذخایر دنیا را به خود اختصاص داده است. حجم ذخایر نفت خام قابل استحصال ونزوئلا هم حدود ۴/۹۹ میلیارد بشکه برآورده شده که در این صورت حدود ۸ درصد ذخایر نفتی دنیا را در اختیار خواهد داشت.

اما روز گذشته اوپک با ارائه نمودارها و جداولی کشور ونزوئلا را به عنوان دومین دارنده ذخایر نفتی دنیا اعلام کرد. به نظر می‌رسد در تعیین حجم دقیق ذخایر نفت‌خام ونزوئلا، نفت خام فوق سنگین (نفت نامرسوم) این کشور با درجه ای پی آی کمتر از ۶ نیز محاسبه شده است.

اما تولید این ذخایر نفت خام فوق سنگین ونزوئلا در مقایسه با نفت خام‌های سنگین معمول دنیا به هزینه بسیار سنگین سرمایه‌گذاری نیاز داشته که در شرایط فعلی اقتصادی نیست.

براساس گزارش اوپک، کشورهای عراق، کویت و امارات نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ونزوئلا پیش‌تر در جایگاه پنجم دارندگان ذخایر نفتی جهان قرار داشت و ذخایر نفتی این کشور در حدود ۹۹ میلیارد بشکه ارزیابی می‌شد.