نشست دو جانبه برای پایان مجادله آماری
این جلسه به تفاهم بر سر آمار و اطلاعات بنگاه‌های صنعتی، تشکیل شورای مشورتی و هماهنگ کردن جلسات بعدی گذشت.

جدال آماری وزارت صنایع و نمایندگان بخش خصوصی ظاهرا آنقدر مهم بوده که وزیر صنایع کارگروه مشترکی را با اتاق تهران-آن هم برای حل فوری مشکلات صنایع- تشکیل داده، معاونان خود را مامور کرده تا در نشست‌های منظم نمایندگان اتاق بازرگانی شرکت کنند و به فاصله یک روز از تشکیل کارگروه، نمایندگان اتاق تهران را یک طرف میز و معاونان خود را در سوی دیگر میز، دور هم جمع کند.
این سه نفر
هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به تازگی هیاتی سه نفره را به عنوان اعضای کارگروه مشترک وزارت صنایع و اتاق تهران معرفی کرده‌ است تا در کنار معاونان وزیر صنایع فکری به حال صنعت کنند.
محسن خلیلی عراقی، محمدرضا بهرامن و احمد دوست حسینی، به عنوان نمایندگان اتاق تهران و محمد مسعود سمیعی نژاد، افشین روغنی و محسن حاتم هم به عنوان معاونان وزارت صنایع و معادن، در اولین جلسه مشترک کارگروه ویژه اتاق تهران و وزارت صنایع شرکت کردند و در جلسه‌ای که آقای قربانی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنایع و معادن، ریاست آن را بر عهده داشت، دوساعتی کنار هم نشستند تا اوضاع صنعت را برای هم روایت و تصمیماتی برای آن اتخاذ کنند.
وزارتخانه منظم آمار بدهد
محسن خلیلی عراقی که به عنوان یکی از سه نماینده اتاق بازرگانی به وزارتخانه رفته بود، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، با اشاره به آنچه که در این جلسه میان نمایندگان دو طرف گذشت، خاطرنشان کرد: مسائل آماری مربوط به بخش صنعت، بحث مقدماتی بود که در جلسه مطرح شد؛ چراکه به تازگی عده‌ای مدعی شده‌اند درصد واحدهای صنعتی که تعطیل شده‌اند یا در آستانه تعطیل شدن قرار
دارند زیاد است.
او ادامه داد: فارغ از این که آمارهای مطرح شده چقدر صحیح باشد، هرگاه دستگاه‌های مسوول آمار منظمی از اوضاع و احوال صنعت منتشر نکنند، طبیعی است که آماری از سوی برخی اشخاص که اطلاعات محدودی از این حوزه دارند، منتشر می‌شود. این آمارها درصد خطای بالایی خواهند داشت بنابراین مسوولان باید توجه داشته باشند که به طور منظم آمار مربوط به صنایع را منتشر کنند تا از این گونه اتفاقات رخ ندهد.
خلیلی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه مسوولان وزارت صنایع از این پس باید مراجع دیگری را هم برای تهیه آمار در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: هرگاه وزارت صنایع و معادن به صورت موردی وارد بخش‌های مختلف صنعتی شد و با استفاده از تشکل‌ها، اطلاعات مربوط به هر حوزه را استخراج کرد، حتما آمارهای دقیق‌تری به دست خواهد آورد؛ چراکه تشکل‌های صنفی هر بخش اشراف بیشتری نسبت به آن حوزه خواهند داشت.
شرط و شروط تشکل‌ها
این نماینده اتاق تهران البته شرط و شروطی هم برای همکاری تشکل‌ها با وزارتخانه به منظور تهیه آمار و اطلاعات گذاشت.
به گفته خلیلی، تشکل‌ها به شرط اینکه هزینه مالی تهیه این آمار و اطلاعات از سوی وزارتخانه تامین شود، قادر به ارائه این اطلاعات خواهند بود، چراکه در غیر این صورت توانایی مالی تهیه این اطلاعات را نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه براساس توافقات صورت گرفته در این جلسه، یک شورای مشورتی برای همکاری مستمر با وزارت صنایع تشکیل خواهد شد، افزود: این شورای مشورتی را تعدادی از نمایندگان اتاق تهران تشکیل خواهند داد تا به صورت مستمر و هفتگی پیشنهادات خود را به مسوولان وزارت صنایع ارائه دهند.
شنبه‌ها روز مشورت
خلیلی با اشاره به استقبال معاونان وزارت صنایع از طرح تشکیل شورای مشورتی، تصریح کرد: آقای روغنی (معاون وزیر صنایع) گفتند که نمایندگانی از اتاق می‌توانند هر هفته شنبه‌ها به وزارت‌خانه آمده و دیدگاه‌های خود را در رابطه با اوضاع تولید بیان کنند.
به این ترتیب، شنبه هر هفته جلسه‌ مشترکی میان مسوولان وزارت صنایع و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران برگزار خواهد شد.
خلیلی با بیان اینکه شورای مشورتی به صورت مستمر با وزارتخانه در ارتباط خواهد بود، تصریح کرد: اتاق تهران به زودی یک ربط سازمانی را با وزارت صنایع تعریف خواهد کرد.
خروج منابع آماری از انحصار
اما این تمام آنچه در جلسه مشترک وزارت صنایع با نمایندگان بخش خصوصی گذشت نبود؛ چراکه محمدرضا بهرامن، دیگر نماینده اتاق تهران روایت دیگری از این جلسه دارد.
بهرامن، با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف صنعتی، اولین ابزار مورد نیاز، در اختیار داشتن آمار و اطلاعات دقیق است، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از این جلسه به بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی ارائه آمار و اطلاعات صنعتی با کمترین خطا، گذشت. نتیجه هم آن شد که از این پس، اطلاعات آماری منحصر به یک مرجع نباشد و آمار و اطلاعات از مراجع مختلفی همچون تشکل‌ها تهیه و ارائه شود.
او در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه چند و چون تولید و چگونگی افزایش بهره‌وری در این حوزه از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود، افزود: برگزاری منظم و مستمر این جلسات با حضور تعداد بیشتری از نمایندگان بخش خصوصی و مسوولان وزارت صنایع، از جمله توافقات این جلسه بود.
حضور خصوصی‌ها در وزارت؟ اتفاقا بد هم نیست
اما در سوی دیگر این جلسه نمایندگان وزارت صنایع و معاونان این وزارتخانه هم حضور داشتند. محمد مسعود سمیعی‌نژاد، معاون معدنی وزیر صنایع یکی از این معاونان بود.
وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، با مثبت ارزیابی کردن نتایج این جلسه، گفت: در این جلسه قرار شد، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با وزارت صنایع، همکاری مشترکی برای حل مشکلات تولید کشور داشته باشند. براین اساس مقرر شده است شورای مشورتی مدنظر نمایندگان اتاق تهران، با حضور فعالان بخش صنعت، صاحبان صنایع و روسای تشکل‌های صنعتی تشکیل و جلسات آن به طور منظم در وزارتخانه برگزار شود.
او ادامه داد: «اتفاقا حضور نمایندگان بخش خصوصی در وزارتخانه بد نیست، چرا که آنها از نزدیک با مسایل تصمیم‌گیری‌ها در وزارتخانه آشنا خواهند شد.»
در این میان کارشناسان براین عقیده‌اند که تداوم این جلسات و تقویت همکاری بین بخش خصوصی و دولتی باعث دستیابی به نتایج عملیاتی برای پیشبرد اهداف صنعتی خواهد شد.

ارزیابی رییس اتاق از نشست
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به جلسه مشترک نمایندگان اتاق و وزارت صنایع، گفت: در جلسه‌ای که وزیر صنایع به اتاق تهران آمد، بخش زیادی از مشکلات حوزه صنعت مطرح شد، اما فرصت برای پاسخگویی به این مسائل باقی نماند. به این ترتیب پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک اتاق و وزارتخانه مورد استقبال وزیر قرار گرفت.
یحیی آل اسحاق با بیان اینکه برگزاری این گونه جلسات به رفع مشکلات صنایع کمک خواهد کرد، گفت: در صورتی که مجموعه‌ای از دولتی‌ها و صاحب‌نظران خصوصی گرد هم آیند، خواهند توانست تا با هم فکری یکدیگر اوضاع صنعت و معدن را بهبود بخشند.