گروه انرژی- بزرگ‌ترین طرح عمرانی کشور در تنگنای مالی قرار دارد. بر اساس اعلام مجریان طرح سد و نیروگاه گتوند، از سال 76 به دلیل نوسان در تامین منابع مالی، اجرای این طرح با افت و خیز مواجه شده است.

کریم شیبانی یکتا، مجری طرح در حال اجرای «سد و نیروگاه گتوند علیا» در جریان بازدید خبرنگاران از این طرح توضیح داد: «برای اجرای سد و نیروگاه گتوند علیا در خوزستان تا امروز ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با ۱۷۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار می‌توان آن را به مرحله بهره‌برداری اولیه رساند. نکته مهم این است که تامین منابع مالی این طرح که در حال حاضر بزرگ‌ترین طرح عمرانی در حال اجرای کشور است، به موقع تامین شود تا دیرکردها به حداقل برسد. نوسان در تامین مالی و برخی مسائل فنی موجب شده است که اجرای طرح از ۱۳۷۶ تا امروز با افت و خیز مواجه شود.»
مجری سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: «پس از اینکه از زمستان پارسال منابع مالی به طرح داده شد، کارها شتاب گرفته است و امروز که شما اینجا هستید 10 هزار نفر در بخش‌های مختلف در حال فعالیت هستند. این 10 هزار نفر که زیر نظر پیمانکاران گوناگون فعالیت می‌کنند روزانه یک میلیارد تومان نیاز مالی است که اگر به موقع تامین نشود، احتمال تعطیل شدن افزایش می‌یابد.»
شیبانی یکتا اضافه کرد: «با توجه به اینکه دولت ۲۸ درصد از بودجه عمرانی کشور کاسته است، شاید اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی و فایده‌های سد و نیروگاه برای تامین برق با کیفیت، تامین منابع مالی با ترجیح مواجه شود که به نظر من این اولویت وجود دارد.» وی افزود: «قرار بود که در نیمه دوم امسال اوراق مشارکت برای تهیه سرمایه مورد نیاز منتشر شود که دیر شده است. هر سال تاخیر در بهره‌برداری از این طرح بزرگ ۵۰۰ میلیارد تومان زیان بالقوه برای طرح و اقتصاد کشور است.» شیبانی ادامه داد: «من چند روز پیش برای تامین ۵۰۰ میلیون تومان با دشواری مواجه شده بودم و الان اعلام می‌کنم که حساب این طرح نزدیک به صفر است.»
مجری بزرگ‌ترین طرح عمرانی در حال اجرای کشور گفت: «با بهره‌برداری از تمام مراحل سد و نیروگاه گتوند علیا، سالانه دو هزار مگاوات برق با کیفیت می‌توان تولید و آن را در اوج مصرف برق وارد چرخه مصرف کرد. همچنین می‌توان امیدوار بود که خشکسالی از خوزستان رخت بربندد و این فایده بسیار بزرگ سد و نیروگاه گتوند علیا است.» وی گفت: «در طرحی که هر ماه باید 35 میلیارد تومان پرداخت به پیمانکاران داشته باشد، وقتی بدهی‌ها به مرز 50 تا 60 میلیارد تومان می‌رسد، زمزمه‌های تعطیل شدن کارگاه‌های گوناگون به گوش می‌رسد. امیدوارم وزارت نیرو با در اولویت قرار دادن طرح، منابع مالی را به شکل منظم تامین کند.»
به گزارش خبرنگار ما، در جریان دیدار خبرنگاران از بخش‌های مختلف سد و نیروگاه گتوند علیا، محمد حسین معنوی فر، معاون اجرایی این طرح عمرانی نیز گفت: «اکنون ۱۰ هزار نفر در بخش‌های گوناگون این سد و نیروگاه فعالیت دارند و ۷۵۰ کامیون در حال جابه‌جا کردن مصالح هستند.»
وی افزود: «برای اجرای این سد و نیروگاه، 70 میلیون مترمکعب عملیات خاکی (خاکبرداری، حفاری زیرزمینی و خاکریزی)، 5/1 میلیون مترمکعب عملیات بتنی انجام و 26 هزار تن وزن تجهیزات هیدرومکانیک به کار گرفته می‌شود.»
وی ادامه داد: «سد و نیروگاه گتوند علیا بلندترین سد خاکی کشور و دارای بزرگ‌ترین مخزن آبی پس از سد کرخه است و بیشترین میزان تولید انرژی برق آبی در میان نیروگاه‌های برق آبی است.»
همچنین مهندس احمد کاوسی، جانشین معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند علیا نیز در خصوص این سد اظهار داشت: «27 کیلومتر تونل با قطرهای مختلف تاکنون ساخته شده است. حجم کل مخزن 5/4 میلیارد مترمکعب در حداکثر تراز بهره‌برداری است. طول دریاچه سد، 90 کیلومتر در تراز 244 متر یا در تراز سطح دریا است.»
سد و نیروگاه گتوند علیا در استان خوزستان در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه کارون و در نزدیکی شهر گتوند واقع شده است.