گروه صنعت و معدن- محورهای صنعتی برنامه پنجم توسعه تا چه اندازه به نیازها، انتظارات و چالش های واقعی صنعت و معدن در کشور پاسخ می‌دهد؟ به دنبال انتشار متن لایحه برنامه پنجم، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این برنامه از کنار حل بسیاری از چالش‌ها و مسائل صنایع کشور بی‌اعتنا گذشته است. کارشناسان بر این باورند که در این برنامه، الزامات و رویکردهای مهم صنعتی جامانده‌اند که به نظر می‌رسد یا مجلس باید برای پرکردن خلا‌ءهای موجود اقدام ‌کند یا در آینده دستگاه اجرایی فراتر از تکالیف برنامه‌ای، برحسب فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو اقدام به برنامه‌ریزی مسائل خود به صورت فرا‌برنامه‌ای خواهند کرد.یک عضو کمیسیون صنایع معتقد است که بر خلاف تصور، در لایحه برنامه پنجم توسعه توجه چندانی به بخش صنعت نشده است. به گفته حمید رضا فولادگر، تنها ۵ تا ۶ نکته در حوزه صنعت در برنامه پنجم آمده و این موضوع مهم، پر رنگ نیست.

فقط ۲ ماه فرصت

فولادگر در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: حدود ۲ ماه برای بررسی برنامه پنجم فرصت نیاز است که این فرصت از زمان تحویل نسخه‌های برنامه پنجم به نمایندگان آغاز می‌شود. فولادگر ادامه داد: در هنگام بررسی برنامه پنجم، مجلس با همکاری کمیسیون‌های اقتصادی، اصل ۴۴ و دیگر کمیسیون‌ها، باید سامانه‌های طرح تحول اقتصادی را به این بسته اضافه نمایند. به گفته فولادگر، هرچند رییس‌جمهور تاکید کرده که کلیه مواد این طرح با یکدیگر هماهنگی دارد و نباید تغییر کند، اما نمایندگان اعتقاد دارند که سیاست‌های طرح تحول دولت و سیاست‌های اصل ۴۴ و چشم انداز باید مکمل هم بوده و فصل پنجم برنامه را که شامل موارد اقتصادی است، تکمیل نماید. وی با بیان اینکه برنامه پنجم بخش صنعت را ضعیف پوشش داده است، تصریح کرد: با محکم بودن احکام اقتصادی برنامه پنجم و با تقویت اقتصاد، صنعت نیز پوشش داده شود.

معدن کجای برنامه است؟

نماینده اصفهان اضافه کرد: در بخش معدن که دارای ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد است، گلایه‌هایی وجود دارد که در برنامه پنجم کمرنگ دیده شده، اما با قوت بخشیدن به مسائل اقتصادی و زیربنایی، زمینه اجرایی و عملیاتی شدن سیاست‌های کلان به دست می‌آید.

اصل ۴۴ کمرنگ‌تر از برنامه چهارم

وی با اشاره به اینکه بخشی از سیاست‌ها در برنامه چهارم، کاهش تصدی‌گری دولت بوده، تصریح کرد: این سیاست‌ها طی ۵ سال برنامه چهارم تبدیل به قانون شد، اما متاسفانه در برنامه پنجم کمرنگ دیده شده که باید در هنگام تصویب آن، این موارد دیده شود. وی خاطرنشان کرد: برنامه چهارم کمی‌تر و عملیاتی‌تر از برنامه پنجم است و وقتی سیاست‌ها تبدیل به برنامه شد، باید کمی و عملیاتی شود که این موارد در برنامه پنجم کمتر دیده شده و نمایندگان در هنگام تصویب باید به این موضوع رسیدگی کنند.