احتمال مهاجرت کارکنان نفت

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون کارکنان صنعت نفت کمتر از سایر کشورها حقوق دریافت می‌کنند، هشدار داد: در صورت عدم تامین مالی کارکنان، ممکن است بخشی از آنها به دیگر کشورها مهاجرت کنند. سیف‌الله جشن‌ساز با بیان اینکه ایران هم‌اکنون از ۱۰۰ سال سابقه اقتصاد متکی به منافع نفتی برخوردار است، گفت: اگر چه از نگاه تحلیل‌گران این خوداتکایی به درآمدهای نفتی یک نقطه ضعف برای اداره کشور است، اما کارکنان صنعت نفت در سال‌های پس از انقلاب با پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای بسیار، از قطع یک لحظه‌ای صادرات نفت ایران جلوگیری کرده‌اند. به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه برخی از مدیریت‌های علمی ریشه بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها را در سازمان‌ها کمبود منابع مالی و فیزیکی نمی‌دانند، تصریح کرد: هم‌اکنون در کنار منابع فیزیکی و مادی توسعه منابع و نیروی انسانی برای توسعه‌یافتگی یکی از ضرورت‌های اصلی است.

وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی توسعه صنعت نفت را بررسی وضعیت حقوقی و دریافت کارکنان صنعت نفت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر صنعت نفت در دنیا یک بازار رقابتی بوده که باید با بازارهای مختلف دنیا رقابت کند و نرخ نیروی کار در این صنعت در تمامی‌ بازارهای دنیا مشخص شده است.

جشن‌ساز با اشاره به اینکه اگر بازارهای خلیج‌فارس، دریای شمال، اروپای غربی و آمریکا را از نظر میزان دریافت حقوق کارکنان مورد بررسی قرار دهیم، تبیین کرد: در هر یک از این بازارها یک تعریف مشخص از میزان حقوق و دریافتی کارکنان وجود دارد که هم‌اکنون میزان دریافت حقوق کارکنان صنعت نفت ایران از تمامی‌ این بازارها کمتر است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ما در سطح صنعت نفت مدیریت و بهره‌برداری ۲۰ حلقه چاه را به یک مهندس متخصص واگذار می‌کنیم که متوسط ارزش مادی این چاه‌ها حدود ۲۰۰ میلیون دلار است، ادامه داد: اما حقوقی که ماهانه به این مهندس تعلق می‌گیرد، صدها برابر کمتر از ارزش کاری است که انجام می‌دهد. جشن‌ساز در پایان خاطرنشان کرد: اگر وضعیت نظام حقوقی و دریافت کارکنان صنعت نفت به همین روال موجود ادامه یابد، احتمال خروج برخی از این کارکنان به خارج از کشور وجود دارد.