منوچهر فخرزاد

روسیه به عنوان یک عضو غیر اوپک در ماه ژانویه با تولید ده میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت در روز، عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در جهان را از عربستان سعودی ربود. رویای سبقت روسیه از سعودی‌ها که همواره از تولید بیشتر نفت خام در مجموعه اوپک حمایت می‌کند، سرانجام تعبیر شد و این کشور از بزرگترین دارنده گاز در جهان در تولید نفت جاماند.به گزارش شبکه خبری یورونیوز، از وقتی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) میزان تولید نفت خود را کاهش داده است، روسیه جای عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان گرفته است.

روسیه در ماه ژانویه امسال هر روز حدود ده میلیون و چهارصده هزار بشکه نفت تولید می‌کرد و این بیشترین میزان تولید نفتی است که یک کشور اکنون در جهان دارد. این میزان تولید نفت، اندکی کمتر از تولید نفت روسیه در ماه دسامبر گذشته است. شرکت دولتی نفت روسیه «روسِنفت» در ماه ژانویه یک چهارم این میزان نفت را در روسیه تولید کرده است.تولید کنونی عربستان در شرایطی حدود ۲/۹ میلیون بشکه در روز است که کاهش ناگهانی قیمت نفت در سال گذشته موجب شده است تا عربستان میزان تولید خود را به شدت کاهش دهد و چندین پروژه افزایش تولید خود را متوقف کند.

چندی قبل «گلف نیوز» اعلام کرد: شرکت آرامکو عربستان که با سرمایه‌گذاری مشترک چند شرکت نفتی اروپایی قصد داشت تا میزان تولید روزانه نفت عربستان را در سال‌جاری به ۵/۱۲ میلیون بشکه افزایش دهد، پروژه‌های نفتی خود را به حالت تعلیق درآورد. بر اساس این گزارش ، آرامکو قرار بود با سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی کانادیی و ایتالیایی در میادین نفتی «شیبان» و «منیفا» میزان تولید خود را افزایش دهد.

در همین حال، مقامات نفتی عربستان اعلام کردند: دلیل این اقدام از سوی «آرامکو» همگام شدن این کشور با تصمیمات اوپک برای متعادل نگه داشتن قیمت نفت است.

برخی بر این باورند که اقتدار روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت چندان طولانی نیست و آفتاب لب بام است، چرا که با اجرای طرح‌های در دست اجرا تولید عربستان به‌شدت افزایش می‌یابد. به‌عنوان نمونه آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی عربستان به دلیل مشکلات مالی دو پروژه عظیم افزایش تولید خود به میزان ۵/۴ میلیون بشکه در روز را به حالت تعلیق درآورد.بر اساس گزارشی که توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شده است، این سازمان برآورد کرده بود که میزان تولید این کشور به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد.در سال ۲۰۰۵ وزارت نفت و منابع معدنی عربستان سعودی جزئیات طرحی را اعلام کرد که ظرفیت تولید نفت این کشور به ۵/۱۲ میلیون بشکه در روز برسد؛ اما به دلیل سقوط قیمت نفت خام تا پایان سال ۲۰۰۸ این طرح با تاخیر روبه‌رو شد. حال این سوال مطرح است که جایگاه عربستان در بازار نفت در حال تنزل است؟