گروه صنعت و معدن- در حالی طبق مصوبه دولت دستگاه‌های دولتی از خرید کالاهای شبهه‎دار صهیونیستی منع شده‎اند که هنوز لیستی از محصولات شبهه‏دار صهیونیستی ارائه و منتشر نشده تا ضمن برخورد با تخلفات احتمالی، مردم نیز از فهرست این کالاها اطلاع داشته باشند و به‏نوعی این کالاها را تحریم کنند. به گزارش فارس، سال گذشته وزارت صنایع لیستی شامل ۱۵۰ شرکت صنعتی که رژیم صهیونیستی به نوعی در تولید آنها به طور مستقیم یا غیر مستقیم دخالت دارد، تهیه و به وزارت امور خارجه ارائه کرد تا بر اساس آن، دستگاه‌های دولتی از خرید این محصولات منع شوند.

هر چند این لیست هیچ گاه به‎طور علنی منتشر نشد، ولی حتی برخی دستگاه‌ها و شرکت‌ها به رعایت این مصوبه دولت پایبند نبودند، در همین راستا هیات دولت مصوبه‌ای مبنی بر منع خرید چنین کالاهایی را برای دستگاه‌های دولتی صادر کرد و مجلس نیز اخیرا مصوبه‌ای مبنی بر تحریم کالاهای شبهه‌دار صهیونیستی داشته است. از سویی بحث تولید برخی کالاهای شبهه‌دار نیز در کشور مطرح است و گفته می‌شود احتمالا بخشی از عواید حاصل از این تولیدات نصیب صهیونیست‌ها می‌شود. در این خصوص بررسی وضعیت تولید سه شرکت شبهه‌دار صهیونیستی شامل کوکاکولا، شیر خشک نستله و آب معدنی نستله توسط وزارت صنایع در حال انجام است. «محسن حاتم»، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنایع در این مورد می‌گوید: سه واحد تولیدی فعال در ایران به عنوان شرکت‌های شبهه‌دار شناسایی شده‌اند که بررسی در خصوص وابستگی آنها به شرکت‌های صهیونیستی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ کالاهای شبهه‌دار جزو اولویت‌های وزارت صنایع است، می‌گوید: هرگونه فعالیت اقتصادی و تولیدی در کشور که باعث سودرسانی به رژیم صهیونیستی شود، باید اصلاح یا متوقف شوند.

به گفته وی، در صورتی که از طریق شرکت‌های شبهه دار سودی نصیب رژیم صهیونیستی شود، باید در روش تولید شرکت‌ها اصلاحاتی صورت گیرد. «حاتم» در پاسخ به این سوال که رژیم صهیونیستی در بسیاری از شرکت‌های خارجی سهامدار است، آیا تولید محصولات تحت لیسانس این شرکت‌ها نیز در ایران مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد یا خیر، می‌گوید: این مساله در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است تا میزان سهم و تعیین حریم‌ها مشخص شود. وی با بیان اینکه در مورد کالاهای تولید داخل سه مورد شبهه مطرح است، گفت: این مساله در مورد کالاهای وارداتی بسیار بیشتر است. وی در مورد ارائه لیستی شامل ۱۵۰ شرکت شبهه‌دار صهیونیستی از سوی وزارت صنایع به وزارت امور خارجه در گذشته نیز می‌گوید: این لیست در کشورهای اسلامی نیز طرح و مورد تغییر و اصلاح قرار گرفت و در نهایت توافقاتی بین بخش‌های غیردولتی کشورهای اسلامی صورت گرفت.

«حاتم» ادامه می‌دهد: به این ترتیب لیست‌هایی مورد توافق تشکل‌های مردمی کشورهای اسلامی قرار گرفت و اسامی برخی شرکت‌ها نیز توسط وزارت خارجه به وزارتخانه‌های مختلف اعلام شد. به گفته وی، این بررسی روی محصولات شبهه‌دار تولیدی در دنیا صورت گرفته است. در همین حال «افشین روغنی»، معاون اقتصادی وزیر صنایع نیز می‌گوید: در صورتی که اثبات شود رژیم صهیونیستی در شرکتی سرمایه‌گذاری کرده منافعی از این محل نصیب آنها می‌شود، حتما پروانه بهره‌برداری و تولید واحد صنعتی مورد نظر باطل خواهد شد. تهیه لیستی واقعی از شرکت‌های شبهه‌دار صهیونیستی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند از تولید یا ورود محصولات صهیونیستی جلوگیری کند. از سوی دیگر، «شریف حسینی»، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این مورد می‌گوید: خرید محصول از شرکت‌هایی که به رژیم صهیونیستی وابسته هستند باعث درآمدزایی برای این شرکت‌ها و به تبع سودآوری این کشور اشغالگر می‌شود. وی با تاکید بر لزوم اجرای مصوبه هیات دولت تصریح می‌کند: باید یک لیست واقعی از محصولات وارداتی و همچنین کالاهای داخلی که به نوعی رژیم صهیونیستی در تولید آنها نقش دارد، تهیه و این لیست به متن قانون مربوطه الصاق شود. وی تاکید می‌کند: نمی‌توان فقط با یک سی‌دی که با شک و تردید از اسامی شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی تهیه شده، برای مبارزه با تولید یا واردات کالاهای شبهه‌دار اقدام کرد، بلکه باید یک لیست قطعی در این خصوص تهیه شود و به تایید وزارت امور خارجه و دستگاه‌های امنیتی برسد.