گروه انرژی- اوراق مشارکت که به تازگی به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان برای سد‌سازی در کشور فروخته شد، ظرف دو ساعت فروش رفت! حالا چه کسی می‌گوید که دست مردم پول نیست؟ اگر پول دست مردم نیست، چرا به گفته مردم «اوراق دو سوته آب شد؟» یا آیا اصلا این گونه اوراق را مردم عادی می‌خرند؟ همه این سوالات وقتی در ذهن پر رنگ می‌شود که تصور عمومی بر این بنا شده که «پول دست مردم نیست»، چگونه اوراق مشارکت طی ۱۲۰ دقیقه؛ یعنی دقیقه‌ای ۵ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. تجربه انتشار اوراق مشارکت به خصوص طی یک سال گذشته نشان داده که اوراق مشارکتی که با سود ۱۷ یا ۱۸ درصد عرضه می‌شوند، معمولا در کمتر از دو ساعت به فروش می‌رسند؛ اما آیا غالبا مردم عادی نیز موفق به دریافت این اوراق می‌شوند؟ اوراقی که از روز قبل در اختیار شعب منتخب قرار گرفته است.

یکی از کارمندان بانک در این مورد می‌گوید: با توجه به کاهش نرخ سود بانک‌ها، سود این اوراق در شرایط فعلی بسیار برای سرمایه‌گذاران جذاب است. این سود تنها در صورت باز کردن حساب سپرده‌گذاری مدت دار ۵ ساله به مشتریان پرداخت می‌شود که البته اگر زودتر از پنج سال برداشت کنند، چنین سودی نصیبشان نمی‌شود.

وی می‌افزاید: اکثر مردم به دنبال این هستند که در کمترین زمان بیشترین سود را ببرند؛ بنابراین اوراق مشارکت با سود بالا و معاف از مالیات، در مدت زمان کمی به فروش می‌رسد.

این کارمند در مورد نحوه عرضه اوراق مشارکت می‌گوید: کارمندان بانک مشتری اول اوراق مشارکت هستند و در مرحله دوم مشتریان خاص هر شعبه در لیست اول خرید این اوراق قرار می‌گیرند. وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که با فروش اوراق مشارکت به مشتریان اصلی بانک، پول از شعبه خارج نمی‌شود، مسوولان شعب اغلب تمایل دارند که قبل از عرضه اوراق مشارکت، مشتریان خود را در لیست فروش قرار دهند. وی در پاسخ به این سوال که آیا سقف خرید برای اوراق مشارکت وجود دارد، گفت: خیر- هر کسی به میزان پولی که در اختیار دارد، می‌تواند اوراق خریداری کند. وی در مورد برگه‌های اوراق مشارکت اظهار داشت: معمولا در صدور برگه‌های اوراق مشارکت رقم‌های پایین نیز در نظر گرفته می‌شود که از هر قشری قادر به خرید آن باشند. معمولا برگه‌های اوراق مشارکت در رقم‌های ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان صادر می‌شوند.

از سوی دیگر، یکی دیگر از کارمندان بانک در خصوص عرضه اوراق مشارکت می‌گوید: برای خرید اوراق مشارکت به خصوص آنهایی که دارای نرخ سود ۱۷درصد به بالا هستند، معمولا از ابتدای صبح صف‌های طویلی قبل از شروع کار شعبه تشکیل می‌شود و ظرف چند ساعت نیز اوراق عرضه شده تمام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: البته نحوه فروش اوراق در شعب منتخب به نوع مشتریان آن بانک نیز بستگی دارد؛ به طوری که در شعبی که در مناطق تجاری قرار دارند، مشتریان بانک اکثرا شرکت‌های بزرگ هستند و اقدام به خرید اوراق مشارکت با ارقام کلان می‌کنند. در این مواقع کل اوراق عرضه شده توسط چند شرکت بزرگ خریداری می‌شود. این کارمند بانک در مورد استقبال از اوراق مشارکت می‌افزاید: سود اوراق مشارکت غالبا روزشمار است و به همین دلیل مشاهده می‌شود که استقبال از آن خیلی زیاد است؛ چون پس از گذشت مدتی اگر فرد به پول خود نیاز داشته باشد با دریافت سود روزشمار و اصل پول خود اقدام به فروش آن می‌کند.

وی همچنین اضافه کرد: از آنجایی که بازپرداخت سود و اصل پول با خرید اوراق مشارکت تضمین می‌شود، استقبال مردم از آن خیلی زیاد است.

بنابراین وقتی نرخ تورم به نظر رییس کل بانک مرکزی حدود ۹ درصد است، خرید سریع اوراق از طریق ایرانیان داخل‌نشین و خارج‌نشین چندان غیر‌باور نیست.