نماینده ایران در اوپک با بیان اینکه تقاضای جهانی نفت تا پایان سال افزایش می‌یابد، کند شدن بازسازی اقتصاد جهانی و ماجراجویی برخی از قدرت‌های غربی را مهم‌ترین عامل نوسانات بازارهای جهانی نفت دانست. «سید محمد علی خطیبی» در گفت‌وگو با «مهر» درباره دلایل نوسانات اخیر بهای نفت خام در بازارهای جهانی گفت: در هفته‌های اخیر قیمت نفت‌خام در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار نوسان داشته، به طوری که حتی بهای نفت از مرز ۸۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت؛ اما اخیرا قیمت این کالا در بازارهای مختلف سیر نزولی پیدا کرده است.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک با تاکید بر اینکه نوسان بهای نفت امری «غیر عادی» نیست، در خصوص دلایل کاهش بهای نفت در ماه‌های اخیر اظهار داشت: یکی از دلایل کاهش قیمت نفت ابهام در روند بازسازی و بهبود اقتصاد جهانی بوده که موجی از نگرانی را در بازارهای جهانی به وجود آورده است. وی از افزایش سطح ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در نقاط مختلف جهان به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش بهای نفت در هفته‌های گذشته یاد کرد و افزود: با افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها همزمان با افزایش تقاضا برای نفت‌خام، میزان تولید و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی هم افزایش یافته است. این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر میزان عرضه فرآورده‌های نفتی بیش از تقاضا است، بیان کرد: بر این اساس در شرایط فعلی بازار با مازاد عرضه فرآورده‌های نفتی مواجه شده که این موضوع منجر به تضعیف قیمت‌های نفت خام شده است.وی یکی دیگر از عوامل نوسانات بازار نفت را وجود مسائل ژئوپلتیکی و برخی را ماجراجویی‌های قدرت غربی در منطقه خلیج‌فارس عنوان کرد و افزود: این ماجراجویی‌ها و اظهارنظرهای قدرت‌های غربی منجر به نوسان بهای نفت خام در بازار شده است.

«خطیبی» با یادآوری اینکه میزان تقاضا برای دریافت نفت اوپک در سه ماه سوم و چهارم به ترتیب به ۴/۲۹ و ۶/۲۹ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد، گفت: این در حالی است که در سه ماه اول و دوم سال‌جاری میلادی تقاضا برای نفت اوپک روزانه ۲۸ و ۶/۲۷ میلیون بشکه در روز بوده است.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک با بیان اینکه در ادامه سال‌جاری میلادی میزان عرضه و تقاضای نفت خام از روندی متعادل برخوردار خواهد بود، درباره وضعیت سهمیه‌بندی و سقف تولید اوپک در اجلاس وزارتی یکصد و پنجاه و هفتم بیان کرد: با توجه به برگزاری این نشست تا ۲۲ مهر ماه امسال و احتمال وقوع تغییرات در بازار نفت نمی‌توان از هم‌اکنون درباره نتایج این جلسات اظهارنظری کرد.