کنسرسیوم «نابوکو» اعلام کرد که به منظور اجرای خط لوله گازی «نابوکو»، این کنسرسیوم یک توافقنامه با سه موسسه مالی بین‌المللی برای تامین مالی این پروژه گازی امضا کرده است. به گزارش «شانا» به نقل از «رویترز» این توافقنامه با بانک سرمایه گذاری اروپا (یی.آی.بی)، بانک توسعه و بازسازی اروپا و موسسه بین‌المللی مالی بانک جهانی به منظور دریافت وام‌هایی که می‌تواند به ۴ میلیارد یورو (۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) برسد، امضا شده است. در این زمینه «توماس برت»، مدیر اجرایی بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفته است: ما در آغاز ارزیابی‌های پروژه گازی «نابوکو» هستیم و این ارزیابی‌ها هنوز آماده نشده‌اند. وی ادامه داد: آمادگی ما برای ارائه یک وام ۴ میلیارد یورویی می‌تواند گامی‌بسیار مهم در اجرای خط لوله «نابوکو» به شمار رود.

خط لوله گازی «نابوکو» قرار است بدون اتکا به روسیه، گاز منطقه دریای خزر را با عبور از آذربایجان، گرجستان، ترکیه و بلغارستان به اروپای غربی انتقال دهد.

در کنسرسیوم «نابوکو»، شرکت‌های «او.ام.وی» اتریش، «ام.او.ال» مجارستان، «بلغارگاز» بلغارستان، «ترانسگاز» رومانی، «بوتاش» ترکیه و شرکت «آر.دبلیو.یی» آلمان هر کدام با ۶۷/۱۶ درصد سهم مشارکت دارند.