اوپک خشنود است

تحلیل‌گران غربی: عراق همچنان معاف از پیروی از سهمیه‌ها

گروه انرژی- پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در نشست ۱۵۷ در هفته آینده اوپک، کشورهای عضو، سقف تولید خود را تغییر ندهند. به اعتقاد کارشناسان مسائل نفتی با توجه به موفقیت سیاست کنونی این سازمان در تثبیت بهای نفت در بازه ۷۰ تا ۸۰ دلار در یک سال گذشته، به نظر می‌رسد که اعضای این سازمان تغییری در سقف تولید کنونی نفت ندهند.

۱۱ عضو اوپک، به جز عراق، پیش از این تعهد کرده بودند که در مجموع بیش از ۲۴ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز تولید نکنند.

به گزارش «شانا» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، «لئو درولاس»، تحلیل‌گر مرکز مطالعات جهانی انرژی (سی.جی.یی.اس)، معتقد است: اوپک از بهای نفت خشنود است و انگیزه ای برای ایجاد تغییر ندارد.

«درولاس» افزود: دولت عربستان می‌خواهد بهای نفت نزدیک به ۸۰ دلار باقی بماند و اگر بالا رفتن این قیمت از ۸۰ دلار سبب نگرانی آنها شود، می‌توانند هر زمان که بخواهند نفت بیشتری به بازار تزریق کنند.

«سینتج دیک»، از بانک آلمانی «اچ.اس.اچ نردبانک» نیز می‌گوید: بازه کنونی قیمت نفت، سطحی است که اوپک همواره به عنوان سطح مطلوب برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت در نظر گرفته است.

به گفته وی در این سطح، سرمایه‌گذاری در تاسیسات جدید نفتی، برای شرکت‌ها سودآور است و تولید نفت در آینده، به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری آسیب نخواهد دید و از سوی دیگر، بهای نفت بیش از حد بالا نیست و به رشد لرزان اقتصاد جهانی آسیب نمی‌رساند.

بر اساس این گزارش بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۱ عضو اوپک که در توافق پیشین شرکت داشتند، تنها تا ۵۷ درصد به سهمیه‌های پذیرفته شده خود پایبند بوده‌اند و این یعنی مجموع تولید روزانه این کشورها، حدود ۲ میلیون بشکه بیشتر از سقف تولید تعیین شده و ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بوده است.

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود یکی از بحث‌های مهم در اجلاس هفته آینده اوپک (۲۲مهر ماه)، مساله پایبندی به سهمیه‌ها و همین‌طور وضعیت عراق در نظام سهمیه بندی این سازمان باشد.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند عراق همچنان از پیروی از سهمیه تولید معاف باشد و برای دو سال دیگر اجازه یابد برای بازسازی خسارت‌های جنگ، آزادانه به تولید و فروش نفت بپردازد.