معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی معتقد است که نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای می‌توانند نقش مهمی ‌در تامین و تعادل بار شبکه داشته باشند؛ در نتیجه، اجرای این قبیل طرح‌ها باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد. «محمد بهزاد»، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در سمینار «نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای دور متغیر و پاسخگویی به نیاز شبکه» می‌گوید‌: هم اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور از مرز ۵۸ هزار مگاوات گذشته و ۷۷۰۰ مگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است.

به گزارش روابط عمومی ‌شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، وی با اشاره به اقتصادی بودن اجرای نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای، ضریب اقتصادی اجرای نیروگاه‌ تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه را حداقل۴۵/۳ بیان کرد و افزود: نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای به دلیل ذخیره انرژی الکتریکی در ساعت‌های کم بار و ارائه آن در ساعت‌های پر بار مصرف، برای کنترل بار و تنظیم فرکانس شبکه سراسری برق بسیار مهم هستند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خواستار توجه ویژه به اجرای طرح‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور شد و اظهار داشت: به طور معمول ارزش تولید انرژی در زمان پیک ۲ برابر میان‌باری و ۴ برابر شرایط کم باری است.

وی با اشاره به تغییر زمان پیک مصرف برق در کشور گفت‌: در تیر ماه گذشته پیک مصرف روز ما ۱/۴۱ هزار مگاوات و در شب ۱/۴۰ هزار مگاوات بود و این نشان می‌دهد که زمان پیک مصرف برق کشور از ۴ ساعت به ۸ ساعت افزایش یافته است.

وی افزود‌: در این شرایط نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای می‌توانند نقش مهمی ‌در تامین و تعادل بار شبکه داشته باشند.

«بهزاد» راه‌اندازی نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای را موثرترین روش در تولید‌، تامین و تعادل بخشی شبکه برق مورد نیاز کشور دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۰۰ نیروگاه‌ تلمبه ذخیره‌ای با ظرفیت ۱۳۸ هزار مگاوات در جهان در حال بهره‌برداری است، به طوری که طیف گسترده ای از کشورها از جمله ژاپن‌، آمریکا‌، آلمان و حتی فیلیپین و تایوان از این نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته معاون وزیر نیرو، از دیگر مزایای نیروگاه‌های یادشده امکان ورود سریع به چرخه تولید برق و صرفه‌جویی در مصرف سوخت است.