تشریح آخرین وضعیت صنعت نفت

گروه انرژی- اظهارنظر وزیرنفت عراق مبنی بر افزایش ذخایر نفتی‌این کشور از ۱۱۵ به سطح ۱۴۳ میلیارد بشکه و رسیدن به جایگاه سوم اوپک آنقدر برای همتای‌ایرانی مهم بود که وزیر نفت دیروز در یک کنفرانس خبری بدون مقدمه و طرح سوالی از سوی خبرنگاران حاضر؛ در واکنش به اظهارات مقام عراقی از افزایش ذخایر نفتی‌ایران به سطح ۳۱/۱۵۰ میلیارد بشکه و ذخایر گازی به سطح ۱/۳۳ هزار میلیارد مترمکعب خبر داد. وی با‌این اظهار نظر تلویحی گفت که «ایران همچنان در اوپک سوم است». «مسعود میرکاظمی» در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران با اشاره به‌اینکه به زودی حجم دقیق ذخایر نفتی‌ایران به اوپک اعلام می‌شود، از کشف یک میدان گازی جدید خبر داد و اظهار داشت: «میدان گازی «سفید» میدانی است که اخیرا در استان هرمزگان، در ۱۴۰ کیلومتری شمال بندر لنگه با ذخیره درجای ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز کشف شده که تا ۷۲ درصد قابلیت استحصال دارد.»

حل مشکلات صنعت نفت با ۱۰ درصد تسهیلات کشور

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در حالی میزان ذخایر نفتی و گازی‌ایران افزایش یافته است که تامین منابع مالی یکی از دغدغه‌های اصلی «نفت» برای توسعه میادین نفت و گاز است.

وزیر نفت در‌این رابطه می‌گوید: «ایران کشور فقیری نیست و منابع ارزی خوبی در کشور دارد.

اگر سالانه تنها ۱۰ درصد از حجم انبوه تسهیلاتی که به بخش‌های مختلف داده می‌شود، به وزارت نفت تخصیص داده شود، مشکلات ما حل خواهد شد.»

«میرکاظمی» ادامه داد: «از سوی دیگر تشکیل صندوق‌های انرژی، مذاکره با موسسات مالی، منابع داخلی نفت، سهم ۲۵ درصدی شرکت نفت از فروش نفت خام برای توسعه، از دیگر منابعی است که به کمک آن می‌توانیم منابع مالی پروژه‌ها را تامین کنیم.»

واهمه از افشای اسم

وی همچنین با اشاره به‌اینکه ما تامین منابع مالی از خارج از کشور را قطع نکرده‌ایم، اظهار کرد: «به دلیل محدودیت‌های ‌ایجاد شده، برخی از شرکت‌های خارجی می‌ترسند که اسامی‌شان اعلام شود.»

یک تیم حسابرسی مشغول است

شاید بعد از تامین منابع مالی پروژه‌های نفت، خودکفایی ‌ایران از واردات بنزین با تولید بنزین در چند مجتمع پتروشیمی‌ مهم‌ترین موضوعی است که‌این روزها در صدر خبرها قرار گرفته است. اما در خصوص قیمت‌این بنزین تاکنون پاسخ روشنی از سوی مسوولان ارائه نشده و تنها به‌این نکته بسنده شده که قیمت‌ این بنزین از بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها بیشتر است.

وزیر نفت در ‌این رابطه می‌گوید: «هم اکنون یک تیم حسابرسی مشغول تعیین رقم دقیق بنزین در واحدهای پتروشیمی‌ بوده؛ اما در مجموع وزارت نفت مکلف شده ریسک تخفیف مالیاتی و جوایز صادراتی واحدهای پتروشیمی ‌را پوشش دهد.»

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر‌اینکه میزان واردات بنزین بعد از اجرای‌این طرح به چه میزانی رسیده است، گفت: تا پیش از اجرای طرح ضربتی خودکفایی بنزین روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد که‌این میزان در تیرماه به ۸، در مرداد ماه به ۷/۳ و در شهریور ماه به ۸/۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. به گفته وی، در حال حاضر نیز مازاد تولید بنزین به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

خریداران گمنام بنزین‌ایران

وی همچنین در پاسخ به ‌این سوال که ایران چند محموله بنزین و به کدام کشورها صادر کرده‌است، گفت: «نمی‌توانم اسامی ‌کشورها را اعلام کنم. چون ممکن است برای ‌این کشورها مشکل ‌ایجاد شود که چرا از ‌ایران بنزین خریدارای کرده‌اند. اما میزان بنزین صادراتی ما از ۳ هزار تن به بالا بوده که با قیمت ۹۰۰دلار در هر تن صادر شده‌است.»

موافقت همسایه با ترانزیت گاز‌

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر آخرین وضعیت قرارداد صادرات گاز‌ایران به سوئیس اظهار کرد: «از آنجایی که شرکت سوئیسی مقدار پایینی برای خرید گاز از ‌ایران درخواست کرده، صادرات گاز ما به‌ این کشور از خط لوله‌های موجود انجام خواهد شد.»

وی همچنین از موافقت دولت ترکیه برای ترانزیت گاز‌ایران به سوئیس از مسیر ‌این کشور خبر داد و گفت: «به زودی مذاکرات ما با‌این شرکت برای فروش گاز آغاز می‌شود.»

سهم «اینپکس» را هم می‌خریم

با افزایش محدودیت بین‌المللی، روند حضور برخی از شرکت‌های خارجی در‌ایران با مشکلاتی روبه‌رو شده است؛ به گونه‌ای که طی چند روز گذشته اخبار ضد و نقیضی در مورد خروج شرکت ژاپنی «اینپکس» از‌ایران عنوان شده بود. اما وزیر نفت با بیان ‌اینکه هم اکنون ‌این شرکت ژاپنی در توسعه میدان «آزادگان» حدود ۱۰ درصد سهم دارد، می‌گوید: «اینپکس علاقه‌ای به واگذاری سهام خود ندارد.»

به گفته وزیر نفت، در حال حاضر ژاپن مورد غضب برخی از قدرت‌های غربی برای سرمایه‌گذاری در میدان نفتی «آزادگان» قرار گرفته است. وی با بیان ‌اینکه ‌ایران نمی‌خواهد مشکلی برای‌این شرکت ژاپنی به وجود آید، گفت: «در حال حاضر شرکت ملی نفت‌ایران برای خرید ۱۰ درصد سهام ‌«اینپکس» در «آزادگان» آمادگی دارد.»

کماکان علاقه‌مند هستند

«میرکاظمی» در ادامه با اشاره به اینکه با وجود افزایش فشارهای بین‌المللی، برخی از شرکت‌های خارجی و چینی بدون توجه به‌ این فشارها کماکان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت‌ ایران هستند، گفت: «این شرکت‌ها تحت تاثیر تبلیغات غرب قرار نمی‌گیرند.»

حوادث طبیعی است

حوادث نفتی در حوزه نفت در حالی طی چند ماه گذشته افزایش یافته است که وزیر نفت، بروز برخی حوادث نفتی را طبیعی می‌داند. به گفته «میرکاظمی» ‌ممکن است در یک بازه زمانی حوادث مختلفی در نفت اتفاق بیفتد که ‌این امر طبیعی است. وی با بیان ‌اینکه بحث «اچ.اس.یی» در نفت بسیار قوی پیگیری می‌شود، اظهار داشت: «ما سعی کرده‌ایم که میزان آموزش در مورد‌ایمنی کار را افزایش دهیم. البته بخشی از حوادث نفتی متاثر از استهلاک در واحدها است که امیدواریم با ورود بخش خصوصی، تکنولوژی مورد استفاده در واحدها ارتقا یابد.»

دلیل تاخیر چینی‌ها چیست؟

اگر چه عنوان می‌شود که شرکت‌های نفتی تحت تاثیر تبلیغات غرب قرار نمی‌گیرند؛ اما روند اجرای پروژه‌ها از سوی این شرکت‌ها روند رو به تاخیری را نشان می‌دهد. در‌ این بین وزیر نفت در خصوص دلایل تاخیر شرکت «سی.ان.پی.سی» شریک چینی در آغاز عملیات اجرایی فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: «پیش‌تر قرار بود در بخش پایین دستی‌ این پروژه یک کارخانه «ال.ان.جی» ساخته شود که فعلا منتفی شده است. بنابراین به زودی مذاکرات جدیدی را با طرف چینی برای تعیین تکلیف قرارداد ‌این فاز به روش بیع متقابل آغاز می‌کنیم.»

اجرای ‌ایده‌آل

وزیر نفت در ادامه در مورد اجرای ۸ فاز پارس جنوبی در مدت ۳۵ ماه اظهار داشت: «پیش از ‌این شرکت‌های خارجی توسعه یک فاز پارس جنوبی را در مدت ۸ سال انجام می‌دادند. اما اخیرا با محاسباتی که انجام داده‌ایم، اجرای فازهای پارس جنوبی در مدت ۳۵ ماه باید اجرا شود که به نظر من زمان ‌ایده‌آلی است و منابع مالی لازم برای اجرا آن به موقع تخصیص داده خواهد شد.»

اختیارات ما را افزایش دهید

به گزارش خبرنگار ما، در حالی بحث تعیین تکلیف اساسنامه نفت در مجلس به جدیت در حال پیگیری است، وزیر نفت خواستار افزایش اختیارات ‌این وزارتخانه در تنظیم این اساسنامه شده است. «میرکاظمی» با اشاره به برخی از انتقادات مطرح شده مبنی بر تاخیر در ارائه اساسنامه شرکت‌های ملی نفت و گاز خاطر نشان کرد: «همواره در قوانین بودجه سنواتی و سالانه محدودیت‌هایی برای وزارت نفت در نظر گرفته می‌شود.»

وی خواستار افزایش اختیارات وزارت نفت در تصمیم‌گیری‌های کلان صنعت نفت شد و گفت: «کاهش اختیارات وزارت نفت و محدودسازی ‌این مجموعه مشکلات زیادی را ‌ایجاد می‌کند.»

راضی از قیمت در دوره رکود

وزیر نفت در پایان با اشاره به نشست اخیر اوپک با اشاره به متناسب بودن عرضه و تقاضای نفت در شرایط فعلی اضافه کرد: «اوپک ۵ میلیون بشکه کاهش عرضه داشته، اما رکود باقی است و به نظر نمی‌رسد در نشست اخیر اوپک تصمیمی برای افزایش تولید گرفته شود.»

وی در ادامه در پاسخ به ‌این سوال که‌ آیا قیمت‌های فعلی نفت مناسب است، اظهار داشت: «پیش از پیروزی انقلاب قیمت ۴۰ دلاری برای نفت داشتیم که امروز به ۷۵ دلار رسیده است که در شرایط رکود مناسب است. اما اگر رقم‌ها را به سال پایه ۱۹۷۰ یا ۱۹۷۵ ببریم ارزش نفت حدود ۱۱ دلار محاسبه خواهد شد و باید پرسید اگر این نفت در اختیار مصرف‌کننده‌ها بود، چه قیمتی برای عرضه آن تعیین می‌‌شد.»