فارس- روزنامه پاکستانی «داون» به نقل از منابع آگاه این کشور اعلام کرد آمریکا به طور ضمنی با اجرای پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان موافقت کرده است. روزنامه پاکستانی داون طی گزارشی اعلام کرد دوستان پاکستان دموکراتیک از اجرای پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور حمایت می‌کنند.

براساس گزارش این روزنامه، اسلام‌آباد برای تامین نیازهای داخلی به انرژی به واردات گاز از ایران نیاز دارد و آمریکا نیز به صورت تاکتیکی موافقت خود را با اجرای این پروژه اعلام کرده است. پاکستان طی سال‌های آینده با بحران کمبود انرژی رو به رو خواهد شد‌.

منابع آگاه پاکستانی در مصاحبه با «داون» از موافقت ضمنی آمریکا با اجرای این پروژه خبر دادند.

بر اساس این گزارش واردات گاز پاکستان از ایران باید در میان مدت طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ آغاز شود و در بلند مدت شکاف ناشی از کمبود گاز در پاکستان را پوشش دهد.

مقام‌های پاکستانی مذاکرات مربوط به اجرای پروژه خط لوله واردات گاز از ایران را با «ریچارد هالبروک»، نماینده ویژه آمریکا در شبه قاره هند مطرح کرده اند‌. بر این اساس پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان باید تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی به بهره‌برداری برسد. کمبود گاز در پاکستان طی سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به بیش از ۳/۱ میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید‌. همچنین خبرگزاری «مهر» نیز به نقل از رسانه‌های پاکستانی از امضای قرارداد ۵۵ میلیون دلاری پاکستان با یک شرکت آلمانی برای ساخت خط لوله پاکستان به منظور واردات گاز طبیعی از ایران خبر داد.

رسانه‌های پاکستانی در این رابطه اعلام کردند: «دولت اسلام‌آباد با امضای قراردادی ۵۵ میلیون دلاری مطالعه و امکان‌سنجی خط لوله ایران- پاکستان را به موسسه مشاوره مهندسی «آی.ال.اف» آلمان واگذار کرده است.» بر اساس این قرارداد گازی، این شرکت آلمانی طرح مطالعه و امکان‌سنجی این خط لوله را ظرف یک سال به پایان می‌رساند و در ازای آن دستمزد خود را از دولت پاکستان دریافت می‌کند.