گمانه‌های جدید از افزایش 5/2 برابری بهای برق  وزیر نیرو در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»: تایید نمی‌کنم

گروه انرژی- به دنبال انتشار خبر یک خبرگزاری مبنی بر اینکه قیمت برق در کارگروه طرح تحول اقتصادی برای هر کیلووات ساعت ۴۳۰ ریال تعیین شده، وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» این قیمت را تایید نکرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بعد از اینکه مسوولان وزارت نیرو از افزایش ۴ هزار تومانی قیمت برق در هر ماه برای ۷۰ درصد از مشترکان کشور با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر دادند، خبرگزاری «مهر» روز گذشته با انتشار گزارش تحلیلی اعلام کرد: «قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت با احتساب قیمت سوخت، ۴۳۰ ریال تعیین شده است. از این رقم حدود ۳۰ تومان به وزارت نیرو و حدود ۱۳ تومان به صندوق هدفمندی یارانه‌ها واریز خواهد شد.» این گزارش می‌افزاید: «اگر الگوی مصرف در نیمه دوم سال که ۲۰۰ کیلووات ساعت در هر ماه است را ملاک محاسبه قرار دهیم، مشخص می‌شود که افزایش قیمت هر کیلووات ساعت برق در فرمول جدید، حدود ۲۰۰ ریال است، بدین ترتیب هم اکنون که قیمت یارانه ای برق ۱۶۲ریال به ازای هر کیلووات ساعت است، بنابراین بدون احتساب افزایش قیمت سوخت نیروگاه‌ها، می‌توان قیمت را ۳۶۲ ریال محاسبه کرد.»این گزارش ادامه می‌دهد: «بنابراین قبض برق مشترکانی که زیر الگو مصرف دارند و قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حدود ۳۲۴۰ تومان محاسبه می‌شد، بعد از اجرای این قانون به حدود ۷۲۴۰ تومان افزایش می‌یابد، البته باید به این ارقام، هزینه‌های جانبی قبوض که شامل آبونمان و غیره است را نیز اضافه کرد.»

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، ظاهرا مبنای خبرگزاری «مهر» برای محاسبه قیمت هرکیلو وات برق بعد از اجرای طرح تحول، اظهارات دیروز وزیر نیرو در خصوص اینکه بهای برق برای ۷۰ درصد از مشترکان که طبق الگو نیمه دوم سال معادل ۲۰۰ کیلو مصرف می‌کنند، فقط ۴هزار تومان افزایش می‌یابد، بوده است. یعنی ۲۰۰ کیلو وات الگوی مصرف ضرب در ۱۶۲ ریال برابر با رقم ۳۲۴۰ تومان می‌شود. این رقم قیمت برق مشترکی است که مطابق با الگو، برق مصرف کرده است. حال اگر قیمت اعلام شده از سوی وزیر، یعنی افزایش ۴ هزار تومانی ماهانه برای هر مشترک مطابق با الگو مصرف را در نظر بگیریم قیمت برق ۷۲۴۰ تومان می‌شود. یعنی قیمت برق برای مشترکی که مطابق با الگو مصرف کرده بعد از مرحله اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۳۶۲ ریال محاسبه خواهد شد. به عبارت دیگر، متوسط قیمت برق بدون احتساب قیمت سوخت، با ۲۰۰ ریال افزایش به ۳۶۲ ریال می‌رسد که ۶۸ ریال نیز برای اصلاح قیمت سوخت نیروگاه‌ها به این رقم افزوده شده است. در حال حاضر قیمت تمام شده برق ۱۳۰۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت است که با در نظر گرفتن یارانه سوخت برای نیروگاه‌ها، به رقم ۸۳۲ ریال تعدیل شده است. بنابراین اگر دولت بخواهد در مرحله اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، برای سوخت یارانه در نظر بگیرد، قیمت برق حدود ۳۶۲ ریال محاسبه خواهد شد. اما از آنجایی که قیمت برخی از حامل‌های انرژی با اجرای این قانون نیز افزایش می‌یابد، قیمت برق ۴۳۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت خواهد شد. این یعنی رشد ۱۶۵ درصدی یا به عبارتی بیش از دو نیم برابر شدن بهای هر کیلو وات ساعت برق.

خبرگزاری «ایسنا» نیز با انتشار خبری اعلام کرد که قیمت پیشنهادی تصویب شده در کارگروه طرح تحول اقتصادی پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، به‌ازای هر کیلووات ساعت ۴۰۰ ریال است. بر اساس این گزارش، این رقم اعلام شده با احتساب قیمت سوخت نهایی شده است.

اعلام قیمت به طور رسمی

قیمت برق در حالی از سوی این خبرگزاری «مهر» ۴۳۰ ریال و «ایسنا» ۴۰۰ ریال اعلام شده که وزیر نیرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» و در پاسخ به این سوال که آیا این قیمت را تایید می‌کنید؟ گفت: «خیر- این قیمت را تایید نمی‌کنم و قیمت برق از سوی کارگروه طرح تحول اقتصادی به طور رسمی اعلام خواهد شد.» «مجید نامجو» افزود: «در مورد قیمت برق تصمیم‌گیری نهایی انجام شده، اما هنوز اعلام نشده است.»

تفاوت شایعه‌پراکنی‌ها با قیمت واقعی

وزیر نیرو گفت: «وزارت نیرو برای واقعی شدن قیمت برق برنامه منسجمی دارد. قطعا وقتی قیمت برق برای سال اول اجرای این قانون توسط کارگروه طرح اقتصادی اعلام شود، مردم خواهند دید که قیمت مصوب از شایعه‌پراکنی‌هایی که در خصوص قیمت برق عنوان می‌شود، فاصله دارد.» وی در پاسخ به این سوال که قیمت نهایی برای برق چه زمانی اعلام خواهد شد؟ گفت: «هنوز زمان دقیق اعلام قیمت حامل‌های انرژی مشخص نشده است.»

در حالی خبرهای ضد و نقیضی در خصوص قیمت برق عنوان می‌شود که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز معتقد است: «تعیین قیمت برق ۴۳۰ ریالی برای سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، با روح این قانون مغایر است.»

اعضای کمیسیون بی‌اطلاعند

«عماد حسینی» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: «هنوز میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام نشده است. البته سناریوهای مختلفی در مورد هر یک از حامل‌های انرژی عنوان شده که در حال بررسی در کارگروه طرح تحول اقتصادی است و اعضای کمیسیون انرژی نیز هیچ اطلاعی از میزان افزایش قیمت‌ها ندارند.» نماینده مردم قروه افزود: «البته دولت با تعدادی از نمایندگان مجلس در خصوص قیمت حامل‌های انرژی توافقاتی انجام داده، اما از کمیسیون انرژی نبوده است.»

حسینی ادامه داد: «اما تاکید اصلی ما همواره این بوده که شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید کند باشد تا مردم دچار مشکل نشوند.»

لزوم افزایش قیمت‌ها طی ۵ سال

به گفته این عضو کمیسیون انرژی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید طی ۵ سال صورت گیرند و اگر قیمتی چون ۴۳۰ ریال برای هر کیلووات برق در نظر گرفته شود، اصل قانون را مورد هدف قرار می‌دهد.» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها، اظهار داشت: «اگر چه منابع مالی به صورت اعتباری به حساب خانوارها واگذار شده، اما هنوز میزان افزایش قیمت‌ها مشخص نشده است تا مردم دخل و خرج خود را متناسب با افزایش قیمت‌ها تنظیم کنند.»