گروه انرژی- بعد از «هوگو چاوز» و مذاکرات نفتی ‌ایران با ونزوئلا، حالا منابع خبری از برگزاری دور جدید مذاکرات نفتی‌ایران با بولیوی خبر می‌دهند. به گونه‌ای که در‌این دور از مذاکرات ساخت یک واحد پتروشیمی، پالایشگاه نفت، انتقال دانش فنی، آموزش و توسعه فعالیت‌های اکتشافی بین مقامات ارشد نفتی دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری «مهر» منتشر کرده، سال گذشته با هدف هماهنگی، سازماندهی و اجرای طرح‌های مشترک نفتی در کشورهای آمریکای جنوبی (منطقه آلبا) دفتر شرکت ملی نفت‌ایران در «سانتاکروز» بولیوی با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح شد.

مسوولان شرکت ملی نفت پیش‌بینی می‌کنند با راه‌اندازی ‌این دفتر زمینه برای صدور خدمات فنی- مهندسی صنایع نفت و گاز توسط برخی از شرکت‌های ‌ایرانی به کشورهای منطقه آلبا همچون بولیوی، اکوادور، ونزوئلا، برزیل، نیکاراگوئه و کوبا فراهم شود. بر‌این اساس یکی از مهم‌ترین محورهای نشست دو طرف نهایی کردن قرارداد آموزش کارکنان صنعت نفت بولیوی و انتقال دانش فنی از سوی شرکت‌های ‌ایرانی است.

همچنین مقامات تهران- لاپاز سال گذشته تفاهم نامه‌ای برای ساخت یک واحد یک میلیون تنی اوره و آمونیاک در بولیوی امضا کردند که پیش بینی می‌شود در نشست تهران برای اجرایی کردن‌ این توافق و صدور برخی از محصولات پتروشیمیایی ‌ایران مذاکراتی انجام شود.

نوسازی و بازسازی پالایشگاه نفت سانتاکروز و ساخت یک پالایشگاه ۳۰ هزار بشکه‌ای نفت در بولیوی از دیگر محورهای مذاکرات دو روزه وزیران نفت و انرژی دو کشور در تهران خواهد بود.

در همین حال، «حسن احمدیان»، مدیرکل کشورهای آمریکای لاتین در وزارت نفت با اشاره به پیشنهاد بولیوی برای توسعه فعالیت‌های نفت و گاز در بخش‌های حفاری، ساخت و توسعه پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی، از احتمال واگذاری ۱۲ بلوک اکتشافی ‌این کشور آمریکای جنوبی به شرکت‌های ‌ایرانی خبر داده بود.

سال گذشته هم تفاهم‌نامه‌ای میان روسای جمهور ‌ایران و بولیوی به منظور انجام عملیات اکتشاف و توسعه نفت و گاز در پنج بلوک امضا شده بود که احتمال تعیین تکلیف ‌این توافق نفتی در تهران وجود دارد.