گروه انرژی - نشانه‌های تحقق این پیش‌بینی که عراق در آینده در اوپک برای ایران رقیب جدی محسوب خواهد شد کم کم نمایان می‌شود. در تازه‌ترین اظهارنظر، یک مقام رسمی ‌عراق با تاکید بر عدم بازگشت کشورش به نظام سهمیه‌بندی اوپک گفت: «تا تولید نفت عراق به ایران نرسد این کار صورت نخواهد گرفت.» به گزارش «فارس» به نقل از پایگاه اینترنتی «پلاتس»، رییس کمیسیون مشاورتی نخست وزیر عراق تاکید کرد: این کشور تنها زمانی به سیستم سهمیه‌بندی اوپک باز خواهد گشت که ظرفیت تولید نفت عراق به ایران برسد، ولی هنوز صحبت در خصوص زمان پایبندی عراق به سهمیه‌های اوپک خیلی زود است. «سمیر غضبان» در کنفرانس انرژی لندن گفت: اوپک در دهه ۱۹۸۰ میلادی این مساله را تصویب کرد که باید سهمیه برابری بین تولید نفت ایران و عراق وجود داشته باشد. وی در ادامه ضمن اشاره به توافقنامه برابری تولید بین ایران و عراق افزود: زمانی که تولید نفت عراق به سهمیه تولید ایران برسد آنگاه ما در خصوص پیوستن به سیستم سهمیه بندی اوپک مذاکره خواهیم کرد.

«غضبان» افزود: تولید نفت عراق امسال به طور میانگین به ۳۳۵/۲ میلیون بشکه در روز رسیده که ۸۷۵/۱ میلیون بشکه آن صادر می‌شود. «حسین شهرستانی»، وزیر نفت عراق نیز تاکید کرد: تا زمانی که تولید نفت عراق به ۴ میلیون بشکه در روز نرسد این کشور به سیستم سهمیه‌بندی اوپک نخواهد پیوست.

بر اساس گزارش «پلاتس» تولید نفت ایران در ماه نوامبر به ۶۹/۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. عراق برنامه‌های بلند پروازانه‌ای برای افزایش تولید نفت خود به ۱۲ میلیون بشکه در روز دارد. سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد تولید نفت عراق تا سال ۲۰۳۰ به ۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.