صنعت، متهم ردیف دوم آلودگی تهران؟

گروه صنعت و معدن - در حالی که صاحبان صنایع معتقدند متهم کردن بخش صنعت به داشتن سهم عمده از آلودگی هوای تهران بی‌انصافی است، اما نماینده شهرداری تهران در کارگروه آلودگی هوای پایتخت می‌گوید: «کمترین اقدام برای کاهش آلودگی، تعطیلی صنایع بزرگ است.» وحید نوروزی در این کارگروه با اشاره به فعالیت نیروگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان و پالایشگاه تهران اعلام کرده که این صنایع برابر با یک میلیون دستگاه خودرو استاندارد آلودگی تولید می‌کنند و کمترین اقدام در شرایط کنونی تعطیلی این کارخانه‌ها است.

به گزارش «ایسنا»، از سوی دیگر صاحبان صنایع اعتقاد دارند: «سهم صنایع در آلوده کردن هوای تهران بسیار کمتر از بخش‌های حمل‌ونقل است.»

در این باره عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری، می‌گوید: «طبق اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، خودروها و موتورسیکلت‌ها اصلی‌ترین نقش را در آلودگی‌ هوای تهران دارند و نباید در شرایط بحرانی مدام بخش صنعت و تولید را متهم به آلوده کردن هوا کرد و این کار نوعی بی‌انصافی است.»به گفته وی، حدود ۷۰ درصد از مصرف انرژی در کشور مربوط به بخش‌های خانگی، تجاری و حمل‌ونقل می‌شود و سهم بخش صنعت در این حوزه کمتر از ۳۰ درصد است. این در حالی است که در شرایط بحرانی مدام به بخش صنعت حمله می‌شود. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری تاکید می‌کند که در شرایط بحران آلودگی هوا نباید تعطیل کردن کارخانه‌ها و تولید به عنوان اولویت اول در نظر گرفته شود، زیرا در غیراین صورت اشتغال موجود در کشور صدمه می‌بیند. اما یکی از صنایعی که به طور مشخص به آلوده کردن هوای تهران متهم شده، صنعت سیمان است. این در حالی است که محمدحسن پورخلیل، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، اعتقاد دارد که کارخانه‌های تولیدکننده سیمان در استان تهران تاثیر چندانی بر آلودگی هوای پایتخت ندارند.

او با اشاره به فاصله زیاد کارخانه‌های سیمانی استان تهران از پایتخت عنوان می‌کند که کارخانه‌های سیمانی سوخت مازوت خود را به صورت کامل می‌سوزانند و به این ترتیب آلایندگی ناشی از کارخانه‌های سیمانی حداقل است.اما در شرایطی که نماینده شهرداری تهران در کارگروه آلودگی هوای پایتخت، پیشنهاد تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی را داده، علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن، از این فراتر رفته و اعلام کرده است: «برخی از صنایع باید از تهران ریشه‌کن شوند.» البته وی اشاره‌ دقیقی به نام این صنایع نکرده است.

در همین حال واحدهای زیادی نیز در حوزه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در اطراف تهران در حال فعالیت هستند که به گفته کارشناسان، این واحدها نیز باید ساماندهی شوند. از جمله خودروسازان بزرگ کشور نیز در اطراف تهران دارای سایت‌های تولیدی هستند که پیش‌تر شرکت شهرک‌های صنعتی تهران برای ساماندهی این خودروسازان پیشنهاد تشکیل یک شهرک خودروسازی را داده بود.

اما خودروسازان بزرگ کشور فقط برای ساماندهی سایت‌های تولیدی خود تحت فشار نیستند، بلکه محصولات تولیدی‌ آنها نیز این روزها مورد آماج انتقاد مسوولان مختلف قرار گرفته است. از جمله حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت که گفته یک سوم خودروهای تهران استاندارد نیستند و خودروهایی داریم که ۴۰ برابر حد مجاز آلودگی تولید می‌کنند.

از سوی دیگر سردار محسن انصاری، رییس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی، نیز چندی پیش اعلام کرد، در حالی که تهران برای دو میلیون دستگاه خودرو ظرفیت دارد، ۵/۳ میلیون خودرو در آن تردد می‌کنند. نگاهی به مصرف سوخت خودروهای مختلف در کشور نیز نشان می‌دهد که مصرف سوخت اغلب خودروهای داخلی دو تا سه برابر خودروهای خارجی است. در همین حال مدیر ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرده که روزانه ۲۵۰ هزار موتورسیکلت در شهر تهران تردد می‌کنند که معادل دو میلیون دستگاه خودرو آلاینده تولید می‌کنند. به گفته وی هر دستگاه موتورسیکلت هشت برابر یک دستگاه خودرو آلاینده تولید می‌کند.

حال باید دید که آیا با تداوم وضعیت اضطرار در هوای تهران، صنایع به عنوان متهم ردیف دوم آلودگی تهران بعد از وسایل نقلیه، تعطیل خواهند شد؟