روایت‌های متفاوت از  افزایش قیمت آب

گروه انرژی- یک روز می‌گویند: «آب در سبد کالاهای مشمول هدفمندسازی یارانه‌ها قرار ندارد.»، روز دیگر اعلام می‌شود: «ضرایب قیمتی آب برای هر منطقه از کشور، متفاوت خواهد بود.» روز دیگر «عدم واقعی شدن قیمت آب در مرحله اول تکذیب می‌شود» و‌...

‌این داستان آنقدر ادامه‌دار شده است که دیروز معاون امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: «با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، قیمت آب برای ۷۰ درصد از مشترکان ۴ تا ۵ هزار تومان افزایش می‌یابد.» اما بلافاصله درست دقایقی بعد معاون دیگر وزیر نیرو در امور آب و آبفا، افزایش قیمت ۵ هزار تومانی تعرفه آب را یک تحلیل از کلیات می‌داند. حالا شما بگویید که قیمت آب چقد افزایش می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار ما، روایت‌های متفاوت از افزایش قیمت آب بعد از هدفمندکردن یارانه‌ها درعمل باعث سردرگمی‌مشترکان آب در شهر وروستا شده است‌. هنوز کسی نمی‌داند به درستی قیمت آب چقدر می‌شود؟ نتیجه‌اینکه اطلاع‌رسانی قطره‌ای (قطره چکانی) و ضد ونقیض باعث کاهش اعتماد به اظهار نظر‌های مقامات مسوول اخبار رسانه‌ها شده است.

گزارشی شبیه به برق

پس از‌ اینکه وزیر نیرو در اوایل آبان ماه امسال بدون اشاره به تعرفه قطعی برق تخمین زد که بعد از هدفمندشدن یارانه‌ها، قبض برق ۷۰ درصد مشترکان حداکثر ۴ هزار تومان گران خواهد شد، دیروز معاون اقتصادی وی نیز همین پیش بینی را برای قیمت آب ادامه داد.

افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به بررسی موضوع تعیین قیمت آب در کارگروه طرح تحول اقتصادی، از افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی قیمت آب برای ۷۰ درصد از مشترکان با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده است.

بدین ترتیب افزایش قیمت آب همزمان با تغییر قیمت سایر حامل‌های انرژی در مرحله اول اصلاح قیمت‌ها انجام می‌شود و بر‌این اساس، مشترکانی که در حد الگوی تعیین شده آب مصرف کنند، افزایش قیمتی بیش از ۴ تا ۵ هزار تومان را تجربه نخواهند کرد.

کم مصرف‌ها باز هم نگران نباشند

«داوود منظور»، معاون وزیر نیرو در‌این رابطه می‌گوید: «در حال حاضر الگوی تعیین شده برای مصرف هر مشترک در بخش خانگی ۲۰ متر مکعب است که بر‌این اساس به نظر می‌رسد قیمت آب در سبد هزینه خانوارهایی که الگوی تعیین شده را رعایت می‌کنند، سهم زیادی نخواهد داشت.» وی همچنین در خصوص قیمت آب بخش کشاورزی نیز تصریح کرد: «قیمت آب کشاورزی بر اساس تصمیم دولت در مرحله اول افزایش نخواهد یافت.»

تحلیل بر روی کلیات!

اما درست بعد از ابراز نظر معاون اقتصادی وزارت نیرو در گفت‌وگو با «مهر»، معاون دیگر وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌وگو «با فارس» با بیان اینکه قیمت آب به طور قطع افزایش خواهد یافت، می‌گوید: «افزایش قیمت ۵ هزار تومانی تعرفه آب در زمان هدفمندی یارانه‌ها یک تحلیل روی کلیات است؛ بنابراین هنوز میزان افزایش قیمت آب مشخص نشده، اما امیدواریم هر چه زودتر قیمت آب افزایش یابد.»

«محمدرضا عطارزاده» در گفت‌وگو با «فارس» و در پاسخ به این سوال که گفته می شود در کارگروه تحول اقتصادی افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی قیمت آب تعیین شده است، افزود: «هنوز هیچ چیز مشخص نیست و هر خبری مبنی بر میزان دقیق افزایش قیمت آب بسیار زود است، چرا که احتمال هر تغییری در قیمت‌ها وجود دارد.»

انتظار برای ابلاغ

وی تاکید کرد: «افزایش قیمت آب در هدفمندی یارانه‌ها قطعی است، اما اینکه چه میزان و چقدر باید منتظر ماند تا قیمت آب نهایی و ابلاغ شود.»

«عطارزاده» گفت: «قیمت تمام شده آب قیمت سنگینی است، چرا که تاکنون دولت هزینه‌ای دریافت نکرده است و در حال حاضر هم نمی‌توان به راحتی این موضوع را نهایی کرد، بنابراین باید تمهیدات خاص خود را پیش‌بینی کنیم تا کار را انجام دهیم.»

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: «بنا بر سیاست رییس‌جمهور در قانون ابزارهای کمکی وجود دارد که بتوانیم یک تعادل مناسب برای هدفمند کردن یارانه‌ها و قیمت تمام شده آب داشته باشیم.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امسال افزایش قیمت آب اجرا می‌شود یا اینکه در سال آینده این کار انجام خواهد شد، گفت: «تقاضای ما این بوده است که برای مشارکت بیشتر مردم و حل برخی از بحران‌های آب هر چه زودتر این موضوع انجام شود.»

به گزارش خبرنگار ما، در حالی قیمت تمام شده آب هنوز در انتظار ابلاغ است که در بسته پیشنهادی وزارت نیرو برای تعیین قیمت آب در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، استفاده از چهار روش نرخ‌گذاری آب براساس قیمت تمام شده یا قیمت دفتری آب، قیمت منطقه‌ای با توجه به هزینه تمام شده احداث سد و قیمت تمام شده ساخت سازه‌های آبی در سال‌های گذشته یا تعیین قیمت آب براساس متوسط نرخ آب سه روش قبلی پیشنهاد شده بود. حال باید دید که قیمت آب چگونه تعیین می‌شود؟