صادرات محصولات معدنی طی ۷ماه نخست سال جاری، به ۴ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن؛ براساس آمار دریافتی از اداره کل دفتر امور صادرات، بیشترین ارزش صادراتی محصولات معدنی مربوط به سوختهای معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و موم‌های معدنی به ارزش ۲ میلیارد و ۹۶۵ میلیون دلار رسیده است. میزان صادرات سنگ فلز و جوش خاکستر به سطح۶۵۲ میلیون و۲۵۸ هزار دلار و ارزش صادرات نمک، گوگرد، خاک و سنگ، گچ، آهک و سیمان نیز به بیش از ۴۶۴ میلیون و۵۲۱ هزار دلار رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: طی ۷ ماه نخست سال جاری ارزش صادرات فلزات معمولی و مصنوعات آنها، بالغ بر یک میلیارد و ۲۵۶ دلار بوده که باارزش‌ترین آنها مس و مصنوعات مسی، با۳۸۱ میلیون و ۶۲۹ هزار دلار، چدن یا آهن و فولاد با ۳۱۹ میلیون و۲۵۵ هزار دلار، آلومینیوم و مصنوعات آن با ۲۱۹میلیون دلار، سرب و مصنوعات از سرب با ۳۶ میلیون و ۵۵۳ هزار دلار بوده است. در این گزارش تصریح شده است: ارزش صادرات محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن نیز در ۷ماه منتهی به مهرماه سال جاری بیش از ۲ میلیارد و ۷۷۹ میلیون دلار بوده است. این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۴۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، عمده‌ترین محصولات شیمیایی و صنایع وابسته، به ترتیب برمبنای رقم ارزش صادراتی آن شامل محصولات شیمیایی آلی با یک میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار، کودهای شیمیایی با ۱۷۷ میلیون و ۳۶۷ هزار دلار و محصولات دارویی با ۵۴میلیون و ۳۱۴ هزاردلار بوده است.

در این گزارش آمده است: ارزش کل صادرات مواد پلاستیکی، کائوچو و اشیای ساخته شده از آنها یک میلیارد و۶۷۴ هزار دلار بوده که با رشد ۶۳/۵۱درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

در این گزارش تصریح شده است: ۷ماه نخست امسال ارزش صادرات وسایل نقلیه زمینی، هوایی، آبی و غیره بالغ بر ۳۳۷ میلیون و ۸۴۱ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۶۰/۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است.