وزارت صنایع و معادن ضوابط دریافت تسهیلات بلاعوض صنعتی را اعلام کرد. به این ترتیب، تولیدکنندگانی که با به کارگیری مشاوران صنعتی، بهره‌وری بنگاه خود را افزایش دهند، تا ۵۰درصد سقف هزینه‌ها، کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن؛ مدیر برنامه مدیریت و منابع انسانی ستاد تحول صنایع و معادن، در خصوص جزئیات این طرح گفت: پروژه ارتقای مدیریت بنگاه‌های تولیدی، در دو مرحله «برنامه‌ریزی و عارضه‌یابی» و«اجرای پروژه‌ها» انجام می‌شود‌.

«امین کلاهدوزان» با تاکید بر وجود نظارت کافی از سوی کارشناسان وزارت صنایع بر اجرای این طرح تصریح کرد: بعد از تهیه برنامه هر بنگاه، این برنامه‌ها توسط هیات داورانی که خبرگان صنعت به شمار می‌روند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تایید، برای پیاده کردن اصلاحات داخل بنگاه، تسهیلات و کمک‌های بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی گفت: شرکت‌های مشاور برای اجرای این طرح از سوی وزارت صنایع و معادن تعیین صلاحیت می‌شوند و تاکنون پنج شرکت پیمانکار عمومی ‌بزرگ در این فهرست قرار گرفته‌اند. مدیر برنامه مدیریت و منابع انسانی ستاد تحول صنایع‌، با تشریح فرآیند انجام کار گفت‌: شرکت‌های مشاور، پس از عارضه‌یابی کلی بنگاه و تشخیص مسائل، راه حل‌های مناسب با آن بنگاه را در قالب یک برنامه مدون ارائه می‌کنند. وی خاطر نشان کرد‌: ما از تقسیم‌بندی و رتبه بندی مشاوران‌، از سوی تشکل‌ها و انجمن‌ها استفاده کرده‌ایم و مبنای اولیه کار ما تشکل‌ها هستند.

«کلاهدوزان» افزود: در مرحله اول مدیران ارشد بنگاه‌های تولیدی با کمک مشاوران و کسب آموزش‌های لازم، فرآیند عارضه‌یابی و فرصت‌یابی را در بنگاه خود انجام داده و برای حل مسائل شناسایی شده، پروژه‌هایی را تعریف می‌کنند و بعد به اجرای این پروژه‌ها می‌پردازند. وی هدف‌گذاری اولیه این طرح را، ۵۰۰ بنگاه اعلام کرد و افزود‌: مرحله آزمایشی این طرح در هشت استان کشور آغاز شده است و استا‌ن‌های اردبیل، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، مازندران و همدان استان‌های پایلوت این طرح به شمار می‌روند.