درآمد هر مترمکعب صادرات گاز ایران

گروه انرژی- در شرایطی که تاکنون مقامات نفتی به دنبال درخواست‌های مکرر نمایندگان مجلس از افشای جزئیات قیمت گاز صادراتی و درآمد ایران از محل صدور این محصول راهبردی به دلیل محرمانه بودن جزئیات قراردادها، خودداری می‌کردند، تریبون نماز جمعه تهران این فرصت را در اختیار مدیرعامل شرکت ملی گاز قرار داد که این رقم را اعلام و خبرگزاری‌های داخلی نیز آن را به نقل از وی اعلام کنند. مدیرعامل شرکت ملی گاز که دیروز سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود، اعلام کرد: «امروز هر مترمکعب گاز در کشور ۱۳ تومان به مشترکان عرضه می‌شود، در حالی که هزینه تولید آن از عملیات اکتشاف تا توزیع ۹۰ تومان است. دولت برای پوشش دادن این هزینه مجبور می‌شود ۷۷ تومان یارانه برای هر مترمکعب گاز بپردازد که اگر بتوانیم گاز را به کشورهای همسایه صادر کنیم در هر مترمکعب حدود ۳۵۰ تومان درآمد ایجاد می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ما، تا پیش از این ،هیچ گاه به صراحت قیمت صادراتی گاز ایران به دلیل آنچه تعدیل چانه‌زنی کشور در مذاکرات تجاری خوانده می‌شد، اعلام نشده و محرمانه تلقی می‌شد. ابراز نظر دیروز این مسوول در یک گام در مسیر شفاف‌سازی تحلیل می‌شود. تاکنون هر گاه از مقامات نفتی خواسته شده بود که قیمت صادرات گاز ایران به ترکیه یا توافق با پاکستان را اعلام کنند، عنوان می‌شد که هریک فرمول متفاوت برای خود دارد.با این وجود، اظهارات «جواد اوجی» در مورد قیمت تمام شده گاز طبیعی (۹۰ تومان) و قیمت گاز صادراتی (۳۵۰ تومان) در حالی عنوان شده است که پیش از این وزیر نفت قیمت تمام شده هر مترمکعب گاز طبیعی را ۳۵۰ تومان اعلام کرده بود نه درآمد کشور از محل صادرات هر متر مکعب گاز!

قیمت وزیر، قیمت معاون وزیر

بر اساس گزارش خبرگزاری «ایلنا» در روز ۲۲ آبان، «مسعود میرکاظمی» در خصوص قیمت تمام شده هر مترمکعب گاز اعلام کرد: «قیمت تمام شده هر مترمکعب گاز حدود ۳۵۰ تومان است، این در حالی است که به طور متوسط ۱۳ تومان از مشترکین بابت هر مترمکعب مصرف دریافت می‌شود.» به گفته «میرکاظمی» تفاوت قیمت تمام شده گاز و قیمت دریافتی از مشترکین باعث هدررفتن سرمایه‌های کشور شده که با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها این روند متوقف می‌شود.»

تفاوت ۴ برابری قیمت تمام شده گاز

مقایسه این اظهارات نشان می‌دهد که بین قیمت تمام شده برای گاز که از سوی وزیر و معاون وی اعلام شده یک تفاوت ۴ برابری وجود دارد!

اگر قیمت تمام شده ۳۵۰ تومانی برای گاز درست باشد، یعنی عملا ایران از محل صادرات گاز سودی دریافت نمی‌کند، اما اگر قیمت تمام شده ۹۰ تومانی برای گاز درست باشد، درعمل ایران از محل صادرات گاز ۴ برابر سود می‌برد. البته به نظر می‌رسد که منظور وزیر نفت هم از قیمت تمام شده گاز همان قیمت صادراتی آن باشد.