گروه انرژی- امروز شنبه همه اعضای اوپک در «سوئیس اوتل» کیتو می‌گویند که از افزایش سطح تولید خبری نیست.

مرور اظهارنظر اعضای اوپک در خصوص سقف تولید نشان می‌دهد که ۱۲ عضو اوپک بر سر تغییر نکردن سقف تولید این سازمان، به‌رغم اینکه قیمت نفت طی هفته گذشته به طور نسبی روند صعودی را طی کرده و به بالای ۸۸ دلار در هر بشکه نیز رسیده، توافق دارند. به گزارش خبرنگار ما، امروز وزیران نفت عضو اوپک در یکصد و پنجاه و هشتمین نشست خود در هتل «سوئیس اوتل» شهر کیتو در اکوادور بار دیگر دور هم جمع می‌شوند که بر سر تثبیت یا تغییر سقف تولید خود رایزنی کنند.

نفت ۱۰۰ دلاری نقطه واکنش اوپک

این نشست در حالی برگزار خواهد شد که بیشتر وزیران و نمایندگان کشورهای عضو پیش‌بینی می‌کنند مانند نشست‌های قبلی در دو سال گذشته سقف تولید اوپک تغییری نمی‌کند.

دبیر کل اوپک در این زمینه تاکید می‌کند: «این سازمان تنها در صورتی سقف تولید نفت خود را تغییر خواهد داد که قیمت نفت تحت تاثیر نیروهای عرضه و تقاضا به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.» بر اساس گزارش «فارس» به نقل از پایگاه اینترنتی «داوجونز»، «عبدالله البدری» تصریح کرد: «زمانی که قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برسد نشان می دهد چیزی در بازار درست عمل نمی کند و باید برای مقابله با افزایش قیمت نفت اقدامی انجام داد.»

وی افزود: «اوپک در صورتی سقف تولید خود را افزایش خواهد داد که بازار با کمبود عرضه روبه‌رو شود یا سطح ذخایر جهانی انرژی به شدت کاهش یابد، ولی در شرایط کنونی هیچ نیازی به تغییر سقف تولید اوپک نیست و فکر نمی کنم در نشست اکوادور سقف تولید اوپک تغییر کند.»

همه چیز آرام است

وی گفت: «در شرایط کنونی بازار جهانی نفت کاملا در ثبات و آرامش به سر می برد و اوپک نمی خواهد این ثبات و آرامش را بر هم بزند. اگر قیمت نفت تنها به علت سفته بازی‌های مالی به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، اوپک سقف تولید خود را افزایش نخواهد داد.»

در همین حال، وزیر نفت قطر نیز در آستانه برگزاری نشست اوپک تاکید کرد: «افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر تاثیری بر تصمیم احتمالی اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید خود نخواهد داشت.» به گزارش «فارس» به نقل از «بلومبرگ»، «عبدالله‌العطیه» گفت: «افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر ارتباطی به عرضه و تقاضا ندارد. میزان ذخایر جهانی انرژی همچنان در سطح بالایی قرار دارد و رشد و رونق اقتصادی آمریکا و اروپا هنوز با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.» به گفته وی بازار جهانی نفت هنوز با مازاد عرضه روبه‌رو است و سطح ذخایر انرژی نیز رو به افزایش است. همچنین نماینده لیبی در اوپک نیز از دیگر کسانی است که بر روی عدم تغییر سقف تولید اوپک تاکید دارد.

واکنش فقط به سفته‌بازی

«شکری غانم» اعلام کرد که اگر سفته بازی‌ها، بهای نفت را به بالای ۱۰۰ دلار برساند، اوپک نباید تولید خود را بیشتر کند، بلکه باید تنها به بنیادهای بازار واکنش نشان دهد.

به گزارش «رویترز»، وی گفت: «اگر ما متوجه شویم تقاضای نفت در جهان افزایش می‌یابد و عرضه کافی در بازار وجود ندارد، تولید خود را افزایش می‌دهیم.» «غانم» در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش تولید اوپک در صورت عبور بهای نفت از مرز ۱۰۰ دلار گفت: «واکنش اوپک بستگی دارد به این که رسیدن بهای نفت به این سطح، در پی کمبود عرضه و افزایش تقاضا باشد یا اینکه قیمت‌ها تنها به خاطر سفته بازی بالا رفته باشد.»

برآورد ایرانی از بازار

علاوه بر این، نماینده ایران در هیات عامل اوپک نیز در آستانه برگزاری اجلاس اوپک شرایط بازار و وضعیت عرضه و تقاضای نفت را متعادل دانست. «محمدعلی خطیبی» در گفت‌‌و‌گو با «شانا»، افزایش بهای نفت به مرز ۹۰ دلار در هر بشکه را ناشی از متعادل بودن شرایط بازار نفت توصیف کرد و گفت:‌ «افزایش بهای نفت تا ۱۰۰ دلار هم لطمه‌ای به اقتصاد جهان وارد نمی‌کند.» به گزارش خبرنگار ما، نشست امروز اوپک در حالی برگزار می‌شود که وزرای نفت ونزوئلا و آنگولا نیز بر حفظ سقف تولید اوپک در نشست اکوادور تاکید داشته‌اند. اوپک از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون سقف تولید خود را با ۲/۴ میلیون بشکه کاهش در حد ۸۴۵/۲۴ میلیون بشکه ثابت نگه داشته است و به نظر کارشناسان تا زمانی که افزایش قیمت نفت با عواملی چون سفته بازی روند صعودی داشته باشد، سقف تولید تغییر نخواهد کرد.