دنیای اقتصاد- قیمت‌های جدید آب و نان به عنوان دو کالای اساسی و راهبردی اعلام شد. اگر چه قبلا اعلام شده بود که قرار نیست قیمت آب تغییر کند، اما به گفته معاون وزیر نیرو متوسط قیمت آب خانگی شهری 250 تومان، صنعتی 400 تومان، تجاری 692 تومان، عمومی و اداری 540 تومان تعیین شده است. وزیر بازرگانی هم گفت که قیمت آرد در سراسر کشور یکسان بوده، اما قیمت نان برای هر استان شرایط متفاوتی را دارد. قیمت سنگک بین 250 تا 400 تومان و بربری بین 150 تا 300 تومان تعیین شد.

قیمت‌های جدید آب اعلام شد
گروه انرژی- با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس، آب شرب شهری و روستایی نیز در مجموعه اصلاح قیمت‌ها قرار گرفت،به‌طوری که معاون وزیر نیرو با تشریح قیمت‌های جدید اعلام کرد که قیمت آب در شهر تهران به ازای هر مترمکعب 370 تومان تعیین شده است.
«محمدرضا عطارزاده»، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه برای تعیین قیمت آب سه ضریب پیش‌بینی شده، اظهار کرد: «متوسط قیمت آب نسبت به هر شهرستان در ضرایبی چون ضریب جغرافیایی، ضریب استحصال آب و کیفیت آب ضرب می‌شود. بنابراین، قبض واحد برای کل کشور صادر نمی‌شود بلکه نرخ آب برای هر شهرستان متفاوت است.» به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، وی ادامه داد: «بر این اساس، قیمت آب در شهر تهران به ازای هر متر مکعب ۳۷۰ تومان تعیین شده است. البته قیمت هر مترمکعب آب برای شهرهای اطراف کلانشهر تهران به ۲۰۰ یا ۱۸۰ تومان کاهش می‌یابد.» به گفته وی الگوی مصرف آب در شهر تهران ۱۸ تا ۲۲ مترمکعب در ماه است.
متوسط قیمت آب شهری، 250 تومان
وی متوسط قیمت آب خانگی در کشور را ۲۵۰ تومان اعلام و اظهار کرد: «قیمت آب با توجه به ضرایب تعیین شده برای هر استان و شهرهای آن استان ممکن است کمتر یا بیشتر از ۲۵۰ تومان به ازای هر متر مکعب باشد.» وی در ادامه در خصوص متوسط قیمت آب شهری برای بخش‌های مختلف نیز اظهار کرد: «قیمت هر متر مکعب آب شهری در حوزه صنعتی ۴۰۰ تومان، تجاری ۶۹۲.۵ تومان، عمومی‌و اداری ۵۴۰ تومان، آموزشی و اماکن مذهبی ۲۰۰ تومان، آزاد و بنایی ۷۵۰ تومان و سایر مصارف ۱۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.»
متوسط قیمت آب روستایی، 95 تومان
وی همچنین در مورد نحوه محاسبه قیمت آب خانگی روستایی نیز اظهار کرد: «قیمت آب خانگی روستایی بر مبنای ۳۰ درصد آب نزدیک‌ترین شهرستان آن روستا محاسبه می‌شود. اما قیمت آب روستایی به طور متوسط ۹۵ تومان در هر مترمکعب در نظر گرفته شده است.» وی در مورد متوسط قیمت هر مترمکعب آب روستایی در بخش‌های مختلف هم اعلام کرد: «قیمت هر مترمکعب آب روستایی در حوزه صنعتی ۴۰۰ تومان، حوزه تجاری ۶۵۰ تومان، عمومی‌و اداری ۵۰۰ تومان، آموزشی و اماکن مذهبی ۱۵۰ تومان، آزاد و بنایی ۷۵۰ تومان و سایر مصارف ۱۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.» به گفته وی البته هنوز متوسط قیمت اعلام شده برای آب خیلی با قیمت تمام شده آن فاصله دارد و این قیمت حدود ۲۵ درصد قیمت تمام شده برای آب است.
افزایش قیمت، کمتر از 3 هزار تومان
«عطارزاده» در ادامه در پاسخ به این سوال که با قیمت جدید، تا چه میزان بین صورت حساب‌های جدید و قدیم اختلاف وجود دارد؟ گفت: «برای حدود ۸۵ درصد از جمعیت شهری قبض‌های آب کمتر از ۳ هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین برای حدود ۸۲ درصد از جمعیت روستایی نیز تغییر قیمت قبض‌های قدیم و جدید ۲ هزار تومان خواهد بود.»
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه با توجه به اصلاح قیمت‌ها، مردم باید به مراقبت از شبکه آبرسانی داخل ساختمان توجه داشته باشند، گفت: «بر اساس پله‌هایی که برای قیمت آب در شهرها و روستاها در نظر گرفته شده است، مردم می‌توانند با اندکی صرفه‌جویی مصارف خود را کاهش داده و به پلکان پایین‌تری برسند.»
برنامه «نیرو» برای تفکیک کنتورها
وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو برنامه جامعی را برای تفکیک کنتورهای آب دارد؟ گفت: «مطابق قانون ما موظف شده‌ایم که در مجتمع‌های مسکونی که امکان تفکیک کنتورهای آب وجود دارد، این کار را انجام دهیم. علاوه بر این مردم می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های آب منطقه‌ای یا ارتباط با شماره تلفن 122، درخواست خود را برای تفکیک کنتور مطرح کنند.» به گفته وی در صورت امکان تفکیک کنتور در مجتمع‌ها، این کار بین دو تا 10 روز انجام خواهد شد. وی افزود: «با هماهنگی‌هایی که با سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده قرار است که در ساختمان‌های جدید کنتورهای آب به‌صورت تفکیک شده باشد.» به گفته وی قیمت هر کنتور بین 35 تا 40 هزار تومان است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پاسخ به این سوال که در مجتمع‌هایی که امکان تفکیک کنتور وجود ندارد، چه اقداماتی باید انجام داد؟ گفت: «باید ساکنان خود مجتمع با فرهنگ‌سازی و سیاست‌های داخلی قیمت آب را بر اساس تعداد نفرات و متراژ ساختمان‌ها تقسیم کنند.»
ساده سازی قبض‌های آب
وی در ادامه به ساده‌سازی قبض‌های آب اشاره کرد و گفت: «از این پس در قبض‌های آب فقط قیمت آب و مالیات بر ارزش افزوده درج می‌شود و سایر موارد از جمله تبصره ۳، آبونمان و... از آن حذف شده است.»
قبض‌های جدید، 15 دی دست مردم
معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که اولین قبض آب با توجه به قیمت‌های جدید چه زمانی به دست مردم می‌رسد؟ گفت: «اولین قبوض آب ۱۵ دی ماه به دست مشترکان می‌رسد که در آن قیمت آب مصرفی تنها از زمان اجرای قانون، به قیمت جدید محاسبه می‌شود. یعنی تنها ۱۷ روز با قیمت جدید و مابقی روزها با قیمت‌های قبلی محاسبه شده است.»
جزئیات قیمت آب شهری
«عطارزاده» در مورد قیمت‌های تایید شده برای آب شهری گفت: «بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مصرف بین صفر تا ۵ متر مکعب به طور متوسط در کشور ۱۰۷.۲ تومان، از مصرف بین ۵ تا ۱۰ متر مکعب ۱۳۰.۴ تومان، از مصرف ۱۰ تا ۱۵ مترمکعب ۱۴۲تومان، از مصرف ۱۵ تا ۲۰متر مکعب ۱۶۵ تومان، از مصرف ۲۰ تا ۲۵ مترمکعب ۳/۱۹۲ تومان، از مصرف ۲۵ تا ۳۰ متر مکعب، ۴/۲۳۲ تومان، از مصرف ۳۰ تا ۳۵ مترمکعب ۵/۲۹۴ تومان، از مصرف ۳۵ تا ۴۰ مترمکعب ۱/۳۶۸ تومان، از مصرف ۴۰ تا ۵۰ مترمکعب ۴۷۰ تومان و محدود بالاتر از ۵۰ مترمکعب، ۸۵۰.۲ تومان تعیین شده است.»
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی چرا قیمت آب این بخش هدفمند نشده است؟ گفت: «در ستاد طرح تحول این مساله در حال بررسی است و امیدواریم تا در آینده یارانه این بخش نیز هدفمند شود.»
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که این قیمت‌های جدید تا چه زمان ادامه دارد و میزان صرفه‌جویی آب در سه روز گذشته چه میزان بوده است، گفت: «تغییر قیمت آب بستگی به نظر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها دارد؛ یعنی تا زمانی که این ستاد مرحله دوم را اعلام کند ما این قیمت‌ها را ادامه خواهیم داد.»
وی افزود: «در مورد میزان صرفه‌جویی آب در سه روز گذشته هنوز کنترل محاسبه شده‌ای در اختیار ما قرار نگرفته است، اما این آمار در ساعت‌های آینده استخراج و اعلام خواهد شد.»

وزیر بازرگانی اعلام کرد
قیمت نهایی نان در سراسر کشور
گروه بازرگانی- از روز گذشته پرونده نان یارانه ای در سراسر کشور بسته شد و طرح واقعی‌سازی آن رسما کلید خورد. وزیر بازرگانی از نهایی شدن نرخ نان به صورت استانی در سراسر کشور خبر داد و گفت: از این پس نان براساس قیمت‌های جدید در کل کشور عرضه می‌شود.
مهدی غضنفری در سومین روز از اجرای مرحله اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه هم‌اکنون نرخ جدید نان در تمام استان‌ها مشخص شده، افزود: قیمت‌های جدید در نانوایی‌های سراسر کشور نصب شده و در معرض دید مشتری قرار خواهد گرفت.
وزیر بازرگانی با اشاره به نشست مشترک استانداران، اتحادیه‌ها، انجمن‌های تولیدی و شرکت‌های غله در استان‌ها و توافق در خصوص قیمت‌ها، گفت: تمام تلاش‌ها بر آن بود تا نرخ‌ها برای نانوایان به صرفه باشد و از سویی به مردم نیز فشاری وارد نشود.
به گزارش «شابا» غضنفری با بیان این جمله که قیمت‌های جدید نان از نرخ‌های آزادپز کمتر خواهد بود، افزود: از این پس سیستم دوگانه یارانه‌پز و آزادپز وجود نخواهد داشت.
وزیر بازرگانی ادامه داد: تمام نانوایان از آردی که ما در اختیارشان قرار می‌دهیم استفاده می‌کنند و با قیمت‌های برابر در هر استان، نان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.وی ضمن یادآوری این موضوع که قیمت هر کیلوگرم گندم 250 تومان است، تصریح کرد: قیمت آرد با میانگین 280 تا 300 تومان با توجه به درصد سبوس‌گیری به تصویب رسید و گام آخر تعیین قیمت استانی بود که خوشبختانه محقق شد.غضنفری تاکید کرد: هر چند که نرخ آرد در سراسر کشور یکسان خواهد بود، اما استان‌ها در تعیین قیمت نان شرایط متفاوتی از یکدیگردارند.وی این نکته را نیز گفت که مسائلی چون دستمزد کارگر، وضعیت اجاره بها و سایر هزینه‌های واحدهای تولیدی در تفاوت قیمت‌ها موثر است.غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود گفت که در زمان حاضر کشور از نظر میزان گندم و آرد در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و گندم به اندازه کافی عرضه می‌شود. وزیر بازرگانی گفت: ان شاءا... به سمتی می‌رویم که اتحادیه‌ها و نانوایان بتوانند گندم را خریداری کنند؛ چرا که به اعتقاد فعالان حوزه نان تداوم وضعیت کنونی در پخت و مصرف نان امکان‌پذیر نبود و به مرور آسیب‌های جدی به خلاقیت و نوآوری وارد می‌شد.غضنفری خاطرنشان کرد: با ورود به هدفمندی نان و طی شرایط گذر به سمت خلاقیت و نوآوری نان حرکت می‌کنیم در این وضعیت بخش خصوصی فعال می‌شود، شرکت‌های بزرگ تولیدی معنا پیدا می‌کند و مردم می‌توانند از منافع حاصله بهره ببرند.
به گفته وزیر بازرگانی در حالی که هدفمندی یارانه‌ها دغدغه‌هایی را به وجود آورده بود، اما گزارش‌های رسیده حکایت از کاهش قیمت در چند روز گذشته دارد. معاون وزیر بازرگانی نیز معتقد است که نبود فضای رقابتی مهم‌ترین مشکل واحدهای نان صنعتی و آزادپزها است؛ بنابراین هدفمندسازی یارانه‌ها فرمول جادویی رقابت محسوب می‌شود؛ چراکه دادن قدرت انتخاب به مصرف‌کننده موجب ارتقای کیفیت نان می‌شود.حمید علیخانی در پاسخ به این سوال که چرا باید یارانه نان هدفمند شود، گفت: یکی از دلایل هدفمندسازی یارانه نان، اهمیت اقتصادی این محصول است؛ چرا که به‌‌رغم پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان یارانه در سال به این بخش، به دلیل ساختارهای معیوب رضایتی مشاهده نمی‌شود.
وی با بیان این مطلب که کاهش یک درصدی مصرف نان، صرفه‌جویی 40 میلیارد تومانی را به همراه دارد، افزود: پایین بودن کیفیت نان با وجود پرداخت یارانه یکی دیگر از دلایل ضرورت هدفمندسازی یارانه‌های گندم، آرد و نان است.
علیخانی، نان را قوت غالب مردم دانست و گفت: متاسفانه به دلیل ساختار‌های معیوب مردم لذت کافی و انرژی لازم را از این محصول دریافت نمی‌کنند.معاون وزیر بازرگانی با بیان این مطلب که نمی‌توان یک قیمت ملی برای نان در نظر گرفت، اذعان داشت: موضوع نان با فرهنگ مردم آمیخته شده است و ملاحظات منطقه‌ای در قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود. بر همین اساس کمیته نرخ‌گذاری در استان‌ها قیمت این محصول را مشخص و اعلام می‌کند.علیخانی همچنین از آموزش ۲۶۰ هزار نفر از افرادی که در نانوایی‌های سنتی فعال هستند ظرف ۴ الی ۵ سال آینده خبر داد و گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت کار و امور اجتماعی و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی منعقد شده است، ارتقای مهارت و آموزش نانوایی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته علیخانی، الگوی قالب و سرانه مصرف دنیا 80 الی 95 کیلوگرم در سال است؛ اما سرانه مصرف هر فرد ایرانی سالانه 164 کیلوگرم است که بخشی از آن نیز مربوط به ضایعات است که با الگوی مصرف کشور 250 الی 300 گرم در روز تقلیل می‌یابد.
علیخانی درخصوص پروژه نان صنعتی، از فعالیت ۴ کارخانه بزرگ در تهران، تبریز و آمل خبر داد و گفت: پروژه نان صنعتی هنوز طفل است؛ ولی با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اجرای این طرح تسریع می‌شود.
به گفته وی در حال حاضر 70 درصد اعتبار مورد نیاز برای ایجاد واحدهای نان صنعتی توسط دولت پرداخت می‌شود. بنابراین جذابیت اقتصادی برای فعالان بخش خصوصی وجود دارد.
وی معتقد است: نبود فضای رقابتی پیش از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها‌، موجب عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش شده بود که با اجرایی شدن این طرح، این مشکل برطرف خواهد شد.معاون وزیر بازرگانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای تامین آرد مورد نیاز عشایر و روستاییان قبل از ورود به فصل زمستان انجام شده است، گفت: روستاییان و عشایر درسال‌های آینده از سهم بیشتری برخوردار می‌شوند.وی همچنین با بیان این مطلب که آرد تحویلی به خبازی‌های دولتی کیفیت مناسبی ندارد، گفت: از یک گندم خوب می‌توان یک آرد مناسب و از یک آرد با کیفیت می‌توان نان مرغوب تهیه کرد و همواره مواد اولیه بر کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار هستند.به هر حال اکنون دیگر نان یارانه‌ای به خاطره‌ها پیوسته است و هر ایرانی براساس یارانه ماهانه ۴ هزارتومانی خود این قوت لایموت را تامین می‌کند.