گروه انرژی- در حالی که تا پیش از این شرکت‌های نفتی غربی و شرقی انتقادات گسترده‌ای به آثار رفتار یکجانبه گرایانه آمریکا و دول غربی در برقراری تحریم‌ها و محروم شدن این شرکت از بازار نفت و گاز ایران داشته‌اند، توسعه شتابان میادین نفت و گاز عراق باعث شده، اکثر شرکت‌های شرقی از چینی تا کره‌ای وارد بازار عراق شده و دیگر، همانند گذشته انتقاد نکنند. از سوی دیگر خبرهای دریافتی حاکی است که دور چهارم مناقصه‌های صنعت نفت عراق با هدف واگذاری قراردادهای گازی در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

بر اساس آنچه که از سوی مقام‌های دولتی این کشور اعلام شده، عراق هم‌اکنون در حال بررسی برگزاری دور چهارم مناقصه‌های صنعت نفت این کشور برای واگذاری حق امتیاز اکتشاف‌های گازی به شرکت‌های نفتی بین‌المللی است.

بر اساس گزارش «شانا» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، «عبدالکریم لعیبی»، وزیر نفت جدید عراق در این رابطه می‌گوید: «عراق در چهارمین دور مناقصه‌ها، حق امتیاز اکتشاف در ۱۲ بلوک گازی این کشور را پیشنهاد می‌دهد.» «عبدالمهدی العمیدی»، معاون مدیر کل اداره قراردادها و مجوزهای وزارت نفت عراق نیز می‌گوید: «در این دور از مناقصه‌ها تنها حق امتیاز اکتشاف در بلوک‌های گازی واگذار می‌شود ،زیرا عراق با توجه به برگزاری دو دور مناقصه نفتی در سال ۲۰۰۹، بیش از این نیازی به واگذاری حق امتیاز توسعه میدان‌های نفتی ندارد.»

همچنین مقام‌های رسمی ‌عراق اعلام کردند که توافقنامه توسعه میدان «عکاظ» که از مناقصه گازی باقی مانده عراق در سال ۲۰۱۰ است، در ماه جاری میلادی (ژانویه) امضا می‌شود.

«العمیدی» در این باره گفت: «توافقنامه توسعه میدان گازی «عکاظ» عراق در ماه جاری میلادی به امضای وزارت نفت عراق و شرکت گاز کره (کوگس) و کازمونای گاز قزاقستان می‌رسد.»

شرکت‌های کوگس و کازمونای گاز تعهد کرده‌اند با دریافت پنج دلار و ۵۰ سنت پاداش برای هر بشکه معادل نفت، تولید میدان گازی عکاظ را به ۴۰۰ میلیون متر مکعب برسانند.

بر اساس این گزارش، عراق سال ۲۰۰۹ با برگزاری دو دور مناقصه نفتی به علاوه یک دور مناقصه گازی، قراردادهای توسعه میدان‌های نفت و گاز خود را به شرکت‌های نفتی بین‌المللی واگذار کرد، ضمن آن که این کشور با نهایی شدن این قراردادها و اجرای پروژه‌های نفتی یاد شده، در نظر دارد ظرف سال‌های آینده تولید روزانه نفت خام خود را از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کنونی به ۱۲ میلیون بشکه افزایش دهد.

این کشور با ۱۱۵ میلیارد بشکه ذخیره نفت خام پس از عربستان و ایران، سومین دارنده ذخایر بزرگ نفتی جهان به شمار می‌رود، اما به دلیل سال‌ها رویارویی با جنگ و تحریم قادر به توسعه ذخایر نفتی نبوده است. فروش نفت حدود ۹۵ درصد کل درآمدهای عراق را تشکیل می‌دهد.