گروه انرژی- در دور جدید مذاکرات «تهران- دمشق»، مقامات انرژی دو کشور بر صادرات گاز به سوریه و توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی تاکید کردند. در سفر اخیر وزیر نفت ایران به سوریه، صدور گاز ایران به کشورهای حوزه مدیترانه و اروپا، ایجاد پالایشگاه نفت مشترک بین ایران، سوریه، ونزوئلا و مالزی و توسعه همکاری‌های نفتی از جمله محورهای مذاکرات «مسعود میرکاظمی» و «سفیان العلاو» بود.

در این بین، وزیر نفت ایران پس از دیدار با همتای خود در دمشق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «یکی از موضوعات مورد علاقه سوریه، واردات گاز از‌ایران از طریق عراق یا ترکیه به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود است که با طرف سوری در‌این زمینه گفت‌وگو شد.»

از سوی دیگر «سفیان العلاو»، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه نیز ضمن تاکید بر واردات گاز از ایران گفت: «روابط دو کشور به ویژه در زمینه نفت و گاز بسیار خوب است و در ‌این سفر می‌خواهیم مسائل زیادی را در زمینه پالایش، آموزش و کادرسازی مطرح کنیم.»

به گفته «العلاو»، جزئیات طرح احداث خط انتقال گاز‌ایران از طریق عراق به سوریه و دریای مدیترانه در‌این سفر بررسی می‌شود. علاوه بر آنکه وزیر نفت عراق در جریان سفر اخیر هیات سوری به بغداد از ‌این ‌ایده حمایت کرد.

وی خاطر نشان کرد: «در‌این طرح مقدار زیادی گاز از ‌ایران با لوله‌ای به قطر ۵۶‌اینچ انتقال می‌یابد که ظرفیت روزانه آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است.»«العلاو» گفت: «همچنین سه میلیون مترمکعب گاز در روز نیز قرار است از طریق خط ترکیه از‌ایران وارد شود که به تدریج به ۹ میلیون متر مکعب خواهد رسید، اما‌ این امر منوط به توان خط ترکیه است که امیدواریم در سال ۲۰۱۱ اجرایی شود.» وی تصریح کرد: «سیاست ما استفاده بیشتر از گاز در صنایع و کاهش مصرف نفت کوره و مشتقات نفتی است. لذا قرار است شهرک‌های صنعتی مانند «عدرا» و کارخانه‌های موجود در آن دارای خط گاز شوند.»

«العلاو» در ادامه لزوم اجرای طرح‌های مشترک علمی‌- فناوری میان دو کشور و اجرای طرح پالایشگاه نفت مشترک با ‌ایران، ونزوئلا و مالزی را مورد تاکید قرار داد.