دستور عمل بیمه طرح های عمرانی منتشر شد

گروه صنعت و معدن- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دستورالعمل بیمه پروژه‌ها در قراردادهای خدمات مشاوره را منتشر کرد. منوچهر فخر صمدی، رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان این مطلب گفت: موضوع مسوولیت‌ها و تعهدهای مهندسان مشاور در برابر طرح‌های ارائه شده از چند سال پیش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در کشورهای پیشرفته تمام طرح‌های مهندسی اعم از مهندسان مشاور تحت بیمه مسوولیت و خسارت قرار دارند.

وی افزود: جامعه مهندسان مشاور ایران نیز از مدت‌ها پیش درصدد بود راهکاری برای پوشش بیمه‌ای مهندسان مشاور در برابر حوادث احتمالی ناشی از طراحی تدوین کند که در همین خصوص با مسوولان برخی شرکت‌های بیمه نیز مذاکراتی به عمل آمده تا براساس دستورالعمل منتشر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیش رود.

رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران با اشاره به اینکه نخستین شرکت‌های مهندسی مشاور حدود ۵۰ سال قبل با همکاری شرکت‌های خارجی شکل گرفتند، گفت: این شرکت‌ها در ابتدا در پروژه‌های زیربنایی مانند ساختمان‌ها، بیمارستان‌ها و راهسازی‌ فعالیت داشتند و سپس همگام با رشد عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی، در رشته‌های دیگر نیز به وجود آمدند.

وی افزود: در‌حال‌حاضر حدود ۱۶۰۰شرکت مهندسی مشاور در ایران فعالیت می‌کنند.

فخر صمدی در خصوص جایگاه صدور خدمات مهندسی در ایران اذعان کرد: در این زمینه در سال‌های گذشته اقداماتی از سوی جامعه مهندسان مشاور صورت گرفته و پروژه‌هایی هم در کشورهای تازه استقلال یافته شمال ایران و نیز سوریه، افغانستان و عراق طراحی و اجرا شده است.

وی با بیان این که گرچه قراردادهای طرح و ساخت پروژه‌های ساختمانی در ونزوئلا انجام شده گفت: با وجود ظرفیت و توان قابل توجه مهندسی در ایران اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در دیگر کشورهای آسیایی و آفریقایی جایگاهی فراهم کنیم.

وی افزود: در زمینه طرح‌های نفتی هم موفقیت‌هایی وجود داشته اما چندان چشمگیر نبوده است.

فخر‌الصمدی خاطرنشان کرد: جامعه مهندسان مشاور ایران حدود ۳۰سال پیش با حضور تعداد محدودی شرکت‌های مهندسی مشاور تشکیل شد که در‌حال‌حاضر ۶۲۰عضو دارد و یکی از اعضای فعال در فدراسیون بین‌الملل مهندسان مشاور است.