دنیای اقتصاد - به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران حجم منابع آب تجدید شونده استان تهران تنها ۳درصد از حجم منابع آب تجدید شونده کل کشور را تشکیل می‌دهد. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، محمد مقدوری مدیر عامل آب منطقه‌ای استان تهران ضمن بیان این مطلب خاطر نشان کرد که حجم منابع آب تجدید شونده در جغرافیای آب تهران ۴میلیارد متر مکعب در سال است که بر این اساس سرانه آب استان تهران در طول سال ۳۰۰ متر مکعب است.

وی توضیح داد: این میزان حجم به این معنا است که به ازای هر نفر از شهروندان تهرانی در سال تنها ۳۰۰ متر مکعب آب وجود دارد.

محمد مقدوری با اشاره به این که آب سرانه استان تهران یک ششم آب سرانه کل کشور است، تاکید کرد: این اعداد و ارقام نشاندهنده آن است که استان تهران با تهدید جدی به لحاظ منابع آب زیرزمینی مواجه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران در ادامه، میزان ذخیره آب‌های سطحی استان تهران را که در سه سد لار، لتیان و کرج انباشته شده، یک میلیارد و ۲۲میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد وافزود: در سال ۸۵ میزان مصرف آب شرب شهروندان تهران بزرگ یک میلیارد و ۲۰میلیون متر مکعب بوده که از این میزان ۷۳۰میلیون متر مکعب از محل آب‌های سطحی تامین شده و ۲۹۰میلیون متر مکعب نیز

از منابع زیرزمینی.

وی افزود: براساس طرح جامع آب تهران در سال ۱۴۰۰ مصرف آب شرب تهران بزرگ بیش از یک‌میلیارد و ۲۳۰میلیون مترمکعب در سال خواهد بود و این در حالی است که میزان مصرف آب استان تهران در سال ۸۵ نسبت به سال گذشته با ۱۲درصد افزایش همراه بود.

محمد مقدوری همچنین با بیان اینکه در سال ۸۵ طرح‌های اجرایی در زمینه آب ۲۲ طرح ملی در غالب ۸ سد، ۶ طرح آب‌رسانی و ۸ طرح مطالعاتی و اجرایی بوده، اظهار داشت: اعتبار این طرح‌ها ۱۷۰میلیارد تومان تعیین شده که ۹۹درصد از این میزان از ردیف عمومی بودجه و بقیه آن از طریق اوراق مشارکت تامین شده بود.

وی در ادامه به دو مشکل جدی تهران اشاره و تاکید کرد: از ۹ محدوده مطالعاتی آب تهران، ۵محدوده هشتگرد، اشتهارد، ورامین و... با شرایط بحرانی مواجه بوده و دارای تراز منفی هستند که به طور متوسط سالانه با افت یک‌متر و ۱۰ سانت در تراز مواجه هستند.

مشکل دوم تخلفات مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه کرج، جاجرود و کن است، به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران تاکنون ۱۹۰ تخلف در دو محدوده عمده یعنی حاشیه رودخانه کرج و جاجرود گزارش شده که با اقدام خوب دستگاه‌هایی قضایی به این موارد رسیدگی شد.

بر این اساس محمد مقدوری از تجزیه شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌های تهران، مرکزی، قم و سمنان که زیرمجموعه شرکت آب منطقه‌ای استان تهران بودند، خبر داد و تصریح کرد: براساس مصوبه مجلس در سال ۸۴، مقرر شد شرکت‌های آب منطقه‌ای از یکدیگر مجزا شده و به طور مستقل به فعالیت خود ادامه دهند.