دنیای اقتصاد- فولاد نی‌ریز و فولاد میانه نخستین طرح‌های استانی هستند که شاهد امضای قرارداد واحدهای احیای مستقیم خود شدند. پروژه‌های استانی فولاد مشتمل بر ۸ طرح ۸۰۰ هزار تنی احیای مستقیم و فولادسازی است. امضای نخستین قراردادهای طرح‌های استانی فولاد

دو طرح احیای مستقیم نی‌ریز و میانه با استفاده از تکنولوژی ایرانی (Pered) به اجرا در می‌آیند

گروه صنعت و معدن- احمد بختیار: قرارداد دو طرح احیای مستقیم استانی به طور همزمان به امضا رسید.

فولاد نی‌ریز و فولاد میانه نخستین طرح‌های استانی هستند که شاهد امضای قرارداد واحدهای احیای مستقیم خود شدند. پروژه‌های استانی فولاد مشتمل بر ۸ طرح ۸۰۰هزار تنی احیای مستقیم و فولادسازی است.

عصر روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت دو کنسرسیوم داخلی، قرارداد واحدهای احیای مستقیم (آهن اسفنجی) نی‌ریز و میانه را امضا کردند.آهن اسفنجی نی‌ریز در اختیار فولاد تکنیک و ام‌.ام.ائی قرار گرفت و طرح دیگر نیز به امضای قرارگاه خاتم‌الانبیاء، کانی مس و ام.ام.ئی رسید. در این میانه شرکت MME به عنوان دارنده تکنولوژی در طرح‌ها حضور یافته است.

این دو طرح، اکنون نخستین پروژه‌هایی هستند که با استفاده از مدول Persian Reduction (احیای مستقیم ایرانی) وارد مرحله اجرایی می‌شوند. احیای مستقیم ایرانی که به اختصار Pered خوانده می‌شود از مزایایی همچون پایین بودن هزینه احداث و نیز انعطاف در افزایش ظرفیت تا مرز ۲میلیون تن برخوردار است. در حالی که مدول میدرکس به کار گرفته شده در ایران از ظرفیت ۶۰۰هزار تا یک‌میلیون تن برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد لحظاتی پیش از امضای قراردادهای فوق اظهار داشت: امروز نقطه عطفی در صنعت فولاد کشورمان به شمار می‌آید چرا که پس از گذشت سه دهه توانسته‌ایم احیای مستقیم را با استفاده از فناوری ایرانی به اجرا درآوریم.

محمد رحیم رستی که درحضور مشاوران و پیمانکاران طرح‌ها و نیز مجری طرح میانه سخن می‌گفت، یادآور شد: تاکنون بخش عمده‌ای از احیای مستقیم فولاد با تکنولوژی میدرکس (آمریکایی) به اجرا در می‌آید اما اینک فناوری به روز ایرانی را در اختیار داریم.

وی افزود: هشت طرح استانی فولاد در محروم‌ترین نقاط کشور به اجرا درمی‌آیند. طرح‌هایی که با همت و یاری مسوولان و نمایندگان مردم، مسیر همواری را پیش‌رو دارند.

رکورد زمانی

احمد امین‌فر مسوول طرح‌های استانی در شرکت ملی فولاد نیز اظهار داشت: انتخاب مشاور و پیمانکار تنها در کمتر از ۶ماه انجام شد و این امر با احتساب قوانین و تشریفات برگزاری مناقصه، یک رکورد محسوب می‌شود.

از سوی دیگر مهدی معین‌الدینی، مدیرعامل شرکت کانی مس نیز اظهار داشت:‌ تجهیز کارگاه طرح میانه آغاز شده است.

همچنین سردار علیرضا تمیزی معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم نیز گفت: مقدمات اجرای این پروژه (احیای مستقیم میانه) فراهم شده است.

همچنین مدیرعامل فولاد تکنیک، از اینکه احیای مستقیم این دو طرح ایرانی است، ابراز خرسندی کرد و گفت: برای ایران که در نظر دارد، با اجرای هشت طرح استانی، بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیا شود، دشوار بود که از تکنولوژی خارجی استفاده کند.

محمد ابکاء افزود: امروز شرایط مناسبی برای استفاده از فناوری داخلی فراهم شده است.

در پایان مدیرعامل شرکت ملی فولاد اظهار داشت: تاکنون تکلیف ۵پروژه احیای مستقیم از هشت طرح استانی، مشخص شده است که ۳طرح میانه، نی‌ریز و شادگان با استفاده از Pered و دو طرح سپیددشت و قائنات نیز با استفاده از مدول میدرکس به اجرا درمی‌آیند.

وی تاکید کرد: در روزهای آینده نیز برنده مناقصه بخش فولادسازی طرح‌های استانی مشخص خواهد شد.

عکس: سعید عامری