گروه صنعت و معدن- حتما اطلاعات مربوط به کل اشتغال و تعداد واحدهای صنعتی برای شما خواننده ارجمند جالب و جذاب است. این اطلاعات را وزارت صنایع و معادن فراهم کرده است. بر اساس این آمار تا پایان اسفند ماه ۱۳۸۵ تعداد ۷۱۴۲۴ واحد تولیدی در ایران فعالیت می‌کرده‌اند که روی هم یک میلیون و ۷۸۰هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این تعداد واحد تولیدی ۳۲۴۱۵میلیارد تومان بوده است. بر اساس گزارش وزارت صنایع و معادن تا پایان اسفند ماه ۱۳۸۵ تعداد ۱۴۷هزار و ۶۹۵مجوز صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۳۱۷۰۱۲میلیارد تومان و ۴میلیون و ۴۰۴هزار اشتغال به متقاضیان واحدهای صنعتی داده شده است. ۱۳درصد سرمایه‌گذاری محقق شد

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد نسبت اشتغال ایجاد شد در واحدهای تولیدی فعال به پیش‌بینی اشتغال مجوزهای صادر شده فقط ۴۰درصد و سرمایه‌گذاری انجام شده به پیش‌بینی تقاضای سرمایه‌گذاری فقط ۱۳درصد است.

بیشترین شاغلان صنعتی

آمار ارائه شده از واحدهای تولیدی در بخش صنعت نشان می‌دهد بیشترین اشتغال ایجاد شده با ۳۰۴هزار شغل صنعتی در صنایع محصولات کانی غیرفلزی است.

صنعت مواد غذایی و آشامیدنی با ۲۷۱هزار شاغل، صنعت نساجی با ۲۲۵هزار شاغل، صنایع ماشین‌آلات و تجیهزات با ۱۴۵هزار شاغل بیشترین شاغلان صنعتی را در خود جای داده‌اند.

محاسبه نشان می‌دهد سهم صنایع کانی غیرفلزی، مواد غذایی و آشامیدنی و نساجی به ترتیب ۱۸درصد، ۱۶درصد و ۱۳درصد است. به این ترتیب ۳ صنعت یاد شده روی هم ۴۷درصد شاغلان صنعتی را تشکیل می‌دهند.

بیشترین سرمایه‌گذاری

آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنایع و معادن نشان می‌دهد بیشترین سرمایه‌گذاری انجام شده برای واحدهای تولیدی صنعت در پایان اسفند ۱۳۸۵ به ترتیب متعلق به صنایع محصولات کانی غیرفلزی با ۵۹۷۲میلیارد تومان، مواد غذایی و آشامیدنی با ۵۰۴۹میلیارد تومان، مواد و محصولات شیمیایی با ۴۳۱۷میلیارد تومان و نساجی با ۲۳۵۰میلیارد تومان بوده است. حجم سرمایه‌گذاری این ۴رشته صنعتی در پایان اسفندماه ۱۳۸۵ در مجموع ۵۴درصد کل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده است.

مجوزها و برخی نکات

آمارهای ارائه‌شده نشان می‌دهد تا پایان اسفند ماه ۱۳۸۵ بیشترین تقاضای سرمایه‌گذاری به لحاظ تعداد متعلق به مواد غذایی و آشامیدنی با ۲۶۸۲۴ تقاضا، محصولات کانی غیرفلزی با ۲۴۱۵۸تقاضا، محصولات لاستیکی و پلاستیکی ۱۶۴۳۴ و محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات ۱۳۴۱۲ تقاضا بوده است.

بیشترین پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای مجوزهای صادرشده تا پایان ۱۳۸۵ مربوط به فلزات اساسی با ۸۲۲۸۴ میلیارد تومان، کانی غیرفلزی با ۴۵۵۹۴میلیارد تومان، مواد غذایی و آشامیدنی با ۳۰۶۴۵میلیارد تومان و نساجی با ۱۰۴۶۴میلیارد تومان بوده است.

نگاهی از سر اشاره نشان می‌دهد جامعه متقاضیان سرمایه‌گذاری در ایران روحیه محافظه‌کاری دارند و معتقدند مردم از هر چه بگذرند از خوردن نمی‌گذرند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در این صنعت کمترین ریسک را دارد.

از طرف دیگر این نیز یک معما است که وقتی سال‌های سال است که صنعت نساجی در شرایط نامناسب به سر می‌برد چگونه باز هم این میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، در حالی که متوسط پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای یک واحد صنعتی تولیدکننده فلزات اساسی به طور متوسط ۱۴میلیارد تومان است، متوسط سرمایه‌گذاری برای یک واحد صنعتی مواد غذایی و آشامیدنی ۱/۱میلیارد تومان است.