گروه صنعت و معدن- معاون وزیر صنایع و معادن از برنامه تدوین احداث صنایع پاک و های‌تک در محدوده شهرهای بزرگ خبر داد.

محمدرضا نوتاش که در جمع خبرنگاران و در مراسم امضای قرارداد بین شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک و دانشگاه صنایع و معادن سخن می‌گفت، تصریح کرد: این لایحه پس از تکمیل، با هدف ایجاد صنایعی به اجرا درمی‌آید که با سرمایه‌گذاری کم، ارزش افزوده بالایی خلق می‌کنند. این تفاهمنامه به منظور همکاری در زمینه نیازسنجی و شناخت نیازهای آموزشی و پژوهشی صنایع کوچک کشور، همکاری در زمینه کاربردی کردن و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیک در صنعت، همکاری در زمینه شناخت منابع مالی قابل تحصیل برای اجرای تفاهمنامه، همکاری در زمینه انتقال تجارب مفید و نتایج دستاوردهای سازمان به دانشگاه و ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی دانشگاه به سازمان در زمینه‌های توسعه مبانی تئوریک، تدوین متون درسی و برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور توسعه شبکه‌ها و خوشه‌های صنعتی و زنجیره‌های تولید (پیوند بین بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ) و ارتقای دانش و مهارت‌های مشاوران صنعتی و غیره میان دو طرف است.

دکتر محمدرضا نوتاش در این جلسه با بیان این که عمده صنایع ارتباط ضعیفی با محافل دانشگاهی دارند گفت: به نظر می‌رسد برای رفع این مشکل ضرورت دارد بسیاری از فرصت‌های شغلی از نو تعریف شود و همچنین شرایط بهره‌گیری و اقدامات عملی برای این امر مهیا شود.

وی افزود: اگر دولت و دانشگاه به عنوان دو راس مثلث (دولت، دانشگاه، صنعت) درک متقابلی از وضعیت روز صنعت داشته باشند و تلاش‌های خود را در جهت تقویت صنعت هدایت کنند، صنعت جایگاه خود را در بازار رقابتی جهانی باز خواهد کرد. وی از مراکز فناوری و کسب و کار و شهرک‌های فناوری به عنوان تسهیل‌کننده ارتباط صنعت و دانشگاه و نیز ارتباط دولت و دانشگاه یاد کرد.وی افزود: امیدواریم، امضای این تفاهمنامه میان دانشگاه صنایع و معادن و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، منشا تحولات جدیدی در صنایع کوچک باشد. وی از طرح فاجد به عنوان یکی دیگر از طرح‌های موفق در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان نام برد که براساس آن، ۹۵ درصد فارغ‌التحصیلان وارد صنعت شده‌اند.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک همچنین با اشاره به نواحی صنعتی روستایی گفت: برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر، صنایع روستایی در جوار روستاهای بزرگ ایجاد می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، بیش از ۲۲۰ ناحیه صنعتی روستایی داریم و مصمم هستیم طی برنامه چند ساله، هزار ناحیه صنعتی روستایی در کشور ایجاد شود که تاکنون ۷۰ ناحیه صنعتی روستایی در استان‌های مختلف تحت مطالعه و بررسی است.