کفش وارداتی کیلویی 2100 تومان
دنیای اقتصاد- هر کیلو کفش خارجی در سال گذشته به قیمت 2هزار و 127تومان وارد کشور شد.
گمرک کل کشور با ارائه جداول واردات و صادرات پایپوش،‌ نرخ متوسط هر کیلو کفش وارداتی در سال ۸۵ را ۳/۲دلار اعلام کرده است. در سال‌های ۸۱تا۸۵ عمده‌ترین مناطق صادرکننده کفش به داخل ایران، امارات متحده عربی، چین، منطقه آزاد کیش، ایتالیا، اتریش، تایلند، منطقه آزاد چابهار و ترکیه بوده‌اند. در خلال سال‌های مورد بررسی در مجموع بیش از ۶/۲۸میلیون دلار کفش از مبادی رسمی وارد کشور شد. هر چند در این آمارها، برآوری از حجم ورود کفش‌های قاچاقی صورت نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از فروشندگان برای ترغیب مشتریان نسبت به خرید کفش خارجی به نحو کاملا عیان از واردات قاچاقی کفش سخن می‌گویند.

گروه صنعت و معدن- هر کیلو کفش خارجی در سال گذشته به قیمت 2هزار و 127تومان وارد کشور شد.
گمرک کل کشور با ارائه جداول واردات و صادرات پایپوش،‌ نرخ متوسط هر کیلو کفش وارداتی در سال ۸۵ را ۳/۲دلار اعلام کرده است. بر اساس جدیدترین شماره نشریه صنعت کفش، ارزش وارداتی هر کیلو کفش در سال‌های ۸۱تا۸۴ نیز به ترتیب ۸/۱، ۴/۱، ۶/۱و ۲دلار بوده است.
این در شرایطی است که کفش‌های خارجی که از طریق گمرک وارد می‌شود با افزایش 5تا40برابر (وحتی بالاتر) قیمت ورودی به دست مصرف کننده می‌رسد.
امارات اول
در سال‌های 81تا85 عمده‌ترین مناطق صادرکننده کفش به داخل ایران، امارات متحده عربی، چین، منطقه آزاد کیش، ایتالیا، اتریش، تایلند، منطقه آزاد چابهار و ترکیه بوده‌اند. در این میان از لحاظ وزنی و ارزشی امارات رتبه نخست صدور پایپوش به داخل ایران را برعهده داشته است.
در این سال‌ها بیشترین حجم واردات مربوط به سال ۸۴ بوده چرا که در آن سال ۶هزار و ۹۱۰تن کفش به ارزش ۶/۱۲میلیون دلار از آن شیخ نشین از دروازه‌های گمرک عبور کرد و روانه کشورمان شد.
در همین حال کمترین حجم ورود کفش نیز در سال 81 بوده است. در آن سال 118تن از این کالا به ارزش 235هزاردلار در پای ایرانیان قرار گرفت. هر چند سال پس از آن با یک رشد 1504درصدی، شاهد هجوم کفش‌های خارجی به پشت ویترین‌های فروشگاه‌ها شدیم. (جدول)
در خلال سال‌های مورد بررسی در مجموع بیش از ۶/۲۸میلیون دلار کفش از مبادی رسمی وارد کشور شد. هر چند در این آمارها، برآوری از حجم ورود کفش‌های قاچاقی صورت نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از فروشندگان برای ترغیب مشتریان نسبت به خرید کفش خارجی به نحو کاملا عیان از واردات قاچاقی کفش سخن می‌گویند.
صادرات 335میلیون دلاری
از سوی دیگر آمارهای گمرک نشان می‌دهد، طی سال‌های ۸۱ تا ۸۵ ارزش صادرات کفش از ایران به رقم ۳۳۵میلیون و ۵۰۰هزار دلار رسید که در این میان بیشترین ارزش صادرات در سال ۸۲صورت گرفته است. در آن سال ۱/۹۱میلیون دلار کفش به خارج صادر شد.
در همین حال بیشترین افت صادرات این محصول چرمی در سال 83 پدیدار شد طوری که با افت 5/51درصدی نسبت به سال 82 به 2/44میلیون دلار رسید.
هر کیلو ۴دلار
متوسط ارزش صدور هر کیلو کفش صادراتی (با احتساب دلار 925 تومان) در سال 85، دلار (2775تومان) بوده است. این در حالی است که این رقم در سال‌های 81 تا 84 به ترتیب 2، 1/2، 3 و 9/3دلار بود.