گروه صنعت و معدن- امکان افزایش ظرفیت کارخانه‌های بسته‌بندی آب تا ده برابر وجود دارد.

رسول زرگر، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا که در نشست خبری سخن می‌گفت اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه ۲۲میلیارد متر مکعب آب در کشور تحلیل می‌رود، برآورد می‌شود امکان ۱۰۰میلیون متر مکعب ظرفیت برای مجتمع‌های معدنی و کارخانه‌های بسته‌بندی آب وجود داشته باشد. وی ادامه داد: در حالی که تنها ۹۰ مجوز برای احداث این واحدها با ظرفیت ۱۰میلیون مترمکعب صادر شده است.

معاون امور آب و آبفا، با بیان اینکه تسهیلات موجود در طرح‌های زودبازده، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران است گفت: این افراد با دریافت مجوزهای لازم از این سازمان و نیز مجوز بهداشت محیط زیست از وزارت صنایع و معادن، می‌توانند از اعتبارات موجود برای احداث مجتمع‌های معدنی و واحدهای بسته‌بندی آب بهره برند.

وی ادامه داد: کارخانه‌ای با تولید ۲۵۰میلیون بطری (لیتر) نیازمند ۵میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که امکان تامین آن از طرح‌های بانکی و تسهیلات زودبازده وجود دارد.

وی در خصوص مناطق مستعد برای احداث این واحدها گفت: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، همدان و فارس از شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند.

تشکیل معاونت امور آب و آبفا

زرگر با اشاره به تشکیل ساختار جدید وزارت نیرو توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با عنوان معاونت امور آب و آبفا گفت: این معاونت ادغام دو معاونت آبفا و معاونت امور آب است.

وی در مورد اهداف این سازمان خاطرنشان کرد: تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری استعداد مدیریت به هم پیوسته و یکپارچه آب و آبفا برای جلوگیری از بحران، ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر برای آب و آبفا و جلوگیری از خلاءهای موجود در این دو بخش و نیز جلوگیری از فعالیت‌های موازی از اهداف مهم این ادغام است.

فعالیت‌های سال ۸۶

زرگر، در مورد فعالیت‌های قابل اجرای سال‌جاری گفت: بهره‌برداری یا آبگیری از ۱۸ سد تا پایان سال (که در سه ماه اول سال‌جاری، چهار سد به بهره برداری رسیده است) همچنین زهکشی ۱۲ تصفیه‌خانه و فاضلاب با جمعیت تحت پوشش ۲میلیون، بهره‌برداری از ۱۶ طرح آب‌رسانی بزرگ با جمعیت تحت پوشش ۳میلیون از دیگر طرح‌هایی است که در صورت تامین اعتبار ۳۰هزار میلیارد تومانی تا پایان سال‌جاری قابل تحقق خواهد بود.

میزان بارش

معاونت امور آب و آبفا، با بیان اینکه میزان بارش هشت ماه گذشته (مهر تا اردیبهشت)، ۴۱۶میلیارد مترمکعب (معادل ۲۵۴میلیمتر) در کل کشور بوده است اذعان کرد: این میزان نسبت به ۳۸ سال گذشته، ۱۸درصد و در مقایسه با دوره مشابه قبل از آن، ۲۳درصد افزایش داشته است. وی افزود: میزان مخازن پشت سدها در سال‌جاری، ۲۳میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که ۵/۲۱میلیارد مترمکعب بوده، ۶درصد رشد داشته است. زرگر تصریح کرد: تصور عمومی بر این است که با افزایش میزان باران، امکان مصرف بیشتر وجود دارد در حالی که این افزایش در بخش منابع رخ داده و در بخش انتقال و توزیع چنین افزایشی صورت نگرفته است. وی تاکید کرد: اگر به سمت مصرف بهینه قدم برنداریم ممکن است در طول سال با مشکلاتی مواجه شویم.