ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی می‌شود

گروه صنعت و معدن ـ عملیات اجرایی مجتمع فولادسازی بافق با ظرفیت سالانه ۸۰۰هزار تن بیلت (شمش) آغاز شد. این طرح که با سرمایه‌گذاری ۳۰۰میلیارد تومانی راه‌اندازی می‌شود به روش احیای مستقیم، محصول تولید خواهد کرد.

مواد اولیه طرح یاد شده از گندله‌سازی بافق تامین می‌شود. گندله‌سازی بافق سالانه ۲میلیون تن از این محصول را تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در این ارتباط گفت:‌ با راه‌اندازی طرح‌های توسعه صنایع فولاد، ایران تا ۴ سال آینده در تولید آهن اسفنجی مقام اول دنیا را کسب خواهد کرد. هم اینک حدود ۸۰درصد تولید فولاد جهان از روش کوره بلند تامین می‌شود. ایران در حال حاضر عنوان سومین تولیدکننده آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم را در اختیار دارد.

کشورمان در شرایط فعلی ۵ واحد آهن اسفنجی در حال نصب دارد و ۱۰ واحد دیگر نیز به تازگی عملیات اجرایی خود را شروع کرده است.

سنگ آهن معیار توسعه فولاد نیست

محمد رحیم رستمی ادامه داد: تنها داشتن سنگ آهن نمی‌تواند معیار مناسبی برای توسعه صنایع فولاد باشد. بلکه تخصص و مدیریت نقش موثرتری در توسعه این صنعت دارند.

در حال حاضر ترکیه و ژاپن که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان هستند از ذخایر سنگ آهن بهره چندانی ندارد، اما به دلیل مدیریت و تخصص مناسب در ردیف بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول جای گرفته‌اند.

بررسی‌ها نشان داده داشتن سنگ آهن تنها ۲۰درصد در توسعه صنعت فولاد موثر است.

در دنیا برای تامین انرژی این محصول معدنی، از گاز طبیعی و زغال سنگ استفاده می‌شود در حالی که ایران به سبب کمبود ذخایر زغال سنگ کک شو، تولید فولاد بر مبنای استفاده از انرژی گاز طبیعی نهاده شده است. چرا که ایران دومین کشور از لحاظ دارابودن ذخایر این ماده به شمار می‌آید.

مدیرعامل سنگ‌آهن مرکزی نیز در ادامه مراسم روز گذشته گفت: برنامه تولید ۱۲میلیون تن دانه‌بندی و کنسانتره سنگ‌آهن و ۲میلیون تن فولاد طرح‌ریزی شده است.

شرکت سنگ‌آهن مرکزی پیش از اجرای طرح توسعه سنگ‌آهن چغارت، در پی آن بود تا سالانه ۳میلیون محصول تولید کند، اما با توجه به ذخایر یک میلیارد تنی منطقه (بلوک بافق)، برنامه ۲/۳میلیون تنی کنسانتره را در برنامه قرار داد. هر چند اکنون به سبب کمبود آب در منطقه تولید در این واحد متوقف شده است. شرکت سنگ‌آهن مرکزی برای رفع این مشکل برنامه خط انتقال ۱۴۰کیلومتری آب از زاینده‌رود به منطقه را، در دستور کار قرار داده است. این خط لوله قرار است در هر ثانیه ۶۰۰لیتر آب به خطوط تولید تزریق کند.

با توجه به ذخایر سنگ‌آهن منطقه، تولید فولاد و گندله به طور جدی توسعه پیدا می‌کند. به طوری که این شرکت برنامه دارد طرح تولید ۴میلیون تن گندله و ۲میلیون تن فولاد را اجرا کند.

طرح جامع فولاد که نخستین بار در دولت گذشته به تصویب رسیده بود، در دولت جدید با شعار عدالت محوری تغییر پیدا کرد تا استان‌های کمتر توسعه یافته از طرح‌های فولاد بهره‌مند شوند. چرا که این سیاست بر مبنای توسعه غیرمتمرکز فولاد بنا نهاده شد.

طبق طرح جامع فولاد ایجاد ظرفیت ۴/۶میلیون تن در استان‌ها، ۵/۳میلیون تن در طرح‌های توسعه واحدهای دولتی و ۱۰میلیون نیز شامل طرح‌هایی که از گذشته طرح‌ریزی شده‌‌اند، برنامه‌ریزی شده است. برای دستیابی به ظرفیت ۹/۲۸میلیون‌تن فولاد به ۴۵میلیون تن کنسانتره و دانه‌بندی شده سنگ‌آهن نیاز است. این حجم از مواد اولیه از معادن چادرملو، گل‌گهر، سنگ‌آهن مرکزی و سنگال تامین خواهد شد.