توقف 16طرح تولید سیمان با ظرفیت بیش از 17میلیون تن

اجرای ۱۶ طرح سیمانی با ظرفیت تولید ۱۷‌میلیون و ۲۹۳‌هزار تن به دلیل مشکلات مالی متوقف شد. علی محمد بدر، کارشناس صنعت سیمان، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح‌های در دست اجرا جهت افزایش هفت‌میلیون و ۳۰۸‌هزار تن به ظرفیت تولید سیمان در کشور اظهار کرد: این طرح‌ها دارای پیشرفت ۷۵‌درصد به بالا هستند که طرح‌های سیمان لارستان، زنجان، فراز فیروزکوه و بهینه‌سازی خزر از آن جمله‌اند.

وی ادامه داد: این طرح‌ها به جز طرح خط دو سیمان ساوه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند و به این ترتیب تا پایان سال شش‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن به ظرفیت تولید سیمان کشور و پنج‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تن به ظرفیت تولید کلینکر اضافه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت ۵۰ تا ۷۵‌درصدی ۱۷ طرح سیمانی در دست اجرا در کشور از جمله طرح‌های سیمان شهرکرد، توسعه مازندران، بهینه‌سازی غرب، توسعه هگمتان و بهینه‌سازی کردستان اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح‌ها ۱۵‌میلیون و ۲۵‌هزار تن به ظرفیت تولید سیمان و ۱۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن به ظرفیت تولید کلینکر کشور تا اوایل سال ۸۷ اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب امکان صادرات هفت تا هشت‌میلیون تن سیمان به کشور عراق از اواخر سال ۸۷ فراهم خواهد شد که البته این هدف با آزادشدن تدریجی صادرات سیمان از اوایل سال ۸۶ محقق خواهد شد.

بدر در ادامه با اشاره به هشت طرح سیمانی دردست اجرا در کشور با ظرفیت تولید هشت‌میلیون و ۵۳۶‌هزار تن سیمان تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت این طرح‌ها بین ۳۰ تا ۵۰‌درصد است که اکثر آنها با مشکل تامین منابع مالی مواجه هستند.

وی، طرح‌های سیمانی لار سبزوار، زرین سبزوار، عمران انارک و توسعه خوزستان را از جمله این طرح‌ها عنوان کرد و افزود: هم اکنون تعداد ۱۶ طرح سیمانی با ظرفیت تولید ۱۷‌میلیون و ۲۹۳‌هزار تن در دست اجراست که پیشرفت آنها کمتر از ۳۰‌درصد است و تقریبا در حالت توقف به سر می‌برند.

این کارشناس، دلیل توقف این طرح‌ها را مشکل تامین منابع مالی عنوان کرد و افزود: گشایش اعتبار لازم برای این طرح‌ها انجام شده و ماشین‌آلات مورد نیاز نیز به کشور وارد شده ولی به دلیل عدم تامین منابع ریالی امکان اجرایی شدن طرح‌ها وجود ندارد.

وی، هزینه ریالی لازم برای ایجاد ظرفیت تولید یک‌میلیون تن سیمان را حدود ۱۰۰‌میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در صورت تامین منابع مالی امکان بهره‌برداری از این طرح‌ها طی دو سال آینده فراهم خواهد شد.

وی، طرح‌های سردار با ظرفیت یک‌میلیون و ۵۰‌هزار تن در آذربایجان غربی، جوین سبزوار با ظرفیت یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تن، روبال سمنان با ظرفیت یک‌میلیون و ۵۰‌هزار تن و سامان غرب با ظرفیت دو‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تن را از جمله این طرح‌ها عنوان کرد.