نه میتال، نه آرسلور

گروه صنعت و معدن- در توافقی تاریخی که تغییری بنیادین در بازار جهانی فولاد را نوید می‌دهد، آرسلور به عنوان غول فولادساز جهان که در لوکزامبورگ تمرکز یافته، به ادغام در شرکت میتال‌استیل که در روتردام هلند و تحت مدیریت لاکشمی میتال، سلطان هندی‌الاصل فولاد جهان به فعالیت مشغول است، چراغ سبز نشان داد. این ائتلاف که اولین خبر پیرامون آن ۲۶ژوئن (چهارم مردادماه) و با انتشار بیانیه‌ای مشترک به دنبال نشست نه ساعته روز قبل از آن اعلام شد، با پذیرش پرداخت ۹/۲۶میلیارد یورو (۷/۳۳میلیارد دلار) برای اکتساب سهام آرسلور از سوی میتال‌استیل ممکن شد. این در حالی بود که پیشنهاد برروی میتال برای خرید آرسلور از ۵/۱۷میلیارد یورو فراتر نمی‌رفت، اما در ادامه این پیشنهاد را به ۲۴میلیارد یورو افزایش داد و تاکید داشت: به هیچ عنوان حاضر به افزایش دادن مبلغ پیشنهادی نیست و بسیاری از تحلیلگران این پیشنهاد را هم سخاوتمندانه توصیف کرده بودند. بالابردن مبلغ پیشنهاد تنها موردی نبود که میتال در مورد آن به مصالحه تن داد. سهم میتال از کل شرکت جدید از ۴۰درصد فراتر نمی‌رود که کمتر از سهم کنترل‌کننده‌ای است که میتال در ابتدا خواستار آن شده بود، اگرچه کماکان میتال را در جایگاه بزرگ‌ترین سهامدار شرکت جدید که غول صنعت فولاد جهان بود، قرار می‌دهد.

نکته جالب توجه‌تر اینکه نام شرکت جدید آرسلور میتال و میتال آرسلور خواهد بود.

به‌رغم بهای گزافی که میتال برای خرید آرسلور پرداخت، اما انعقاد این قرارداد را باید پیروزی در خور توجهی برای شخص میتال تلقی کرد. این غول فولاد که در ایالت راجتال هند متولد شده،‌ از پایین‌ترین سطوح فعالیت در صنعت فولاد شروع کرد و راه خود را تا تبدیل شدن به یکی از ثروتمند‌ترین مردان دنیا ادامه داد. او با خرید سهام آرسلور و ادغام آن در میتال استیل گامی بلند در راستای فعالیت‌های خود در عرصه فولاد برداشت.

به ظاهر یکی از اولین اقدامات میتال پس از نهایی شدن این توافقنامه تماس با ویلبورراس بود که گروه بین‌المللی فولاد را سال گذشته به میتال فروخته بوده است، می‌گوید: او با صدای بلند می‌گفت آخر به دستش آوردم و این جمله را حداقل ۲۰بار تکرار کرد.

قرار است با اجرایی شدن این توافقنامه ادیتا میتال، یکی از پسران لاکشمی میتال به عضویت هیات‌مدیره آرسلور درآید. البته دستیابی به این توافق چندان هم بدون هزینه نبود. اگرچه میتال آن را پیروزی قابل‌توجهی برای خود می‌داند، اما اجرایی شدن آن مستلزم پرداخت خسارت به شرکت Severstal است، چرا که چند روز قبل از اعلام تصمیم آرسلور و میتال، آرسلور از دستیابی به توافق برای ائتلاف با Severstal خبر داده بود.

تحول در دورنمای بازار فولاد آسیا

تولد آرسلور میتال تقریبا بلافاصله پس از اعلام آن صنعت جهانی فولاد و بازار‌های مالی را تحت‌شعاع قرار داد که آسیا هم از این موج در امان نماند. ارزش سهام در اکثر بازار‌های آسیا رشد یافت، چرا که بسیاری از سهامداران ارشد این ائتلاف را به مثابه حرکتی جمعی در راستای ایجاد ائتلاف‌های فراملیتی در سایر نقاط جهان نگریستند. در این میان به ظاهر چیزی که فراموش شده، این است که آرسلور میتال حضور تقریبا ناچیزی در آسیا دارد.

استثنا‌هایی چون ائتلاف میتال‌استیل با نیپو استیل، سومین غول فولادسازی جهان که اکنون به جایگاه دوم ارتقا یافته و تاسیسات تولیدی میتال در قزاقستان و فعالیت‌های مشترک آرسلور را در چین باید مدنظر داشت.

اعلام خبر ادغام آرسلور میتال موجب شد، ارزش سهام اکثر شرکت‌های فولادسازی از‌ چین گرفته تا ایالات‌متحده افزایش پیدا کند. چین از سوی بسیاری از تحلیلگران بازار فولاد به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشور‌ها در این صنعت تلقی می‌شود. این کشور در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در جهان است که در حال حاضر یک سوم کل فولاد جهان را تولید می‌کند و طی چند سال اخیر به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد تبدیل شده است.

دولت چین برنامه ادغام شرکت‌های کوچک تولیدکننده فولاد را در دستور کار خود قرار داده که در عمل به از رده خارج شدن تاسیسات تولیدی کوچک‌تر منتج می‌شود. فشار بر بازیگران کوچک بازار فولاد چین در سایه توافق فولادسازان چینی با افزایش ۱۹درصدی قیمت پایه سنگ‌آهن دوچندان شده است.

اگرچه در کوتاه‌مدت تلاش آرسلورمیتال برای خرید‌های جدید در چین بعید به نظر می‌رسد، اما این احتمال وجود دارد که با اجرایی شدن این ادغام، فشار بر صنعت فولاد چینی برای سرعت بخشیدن و تعمیق روند یکپارچگی صنعت فولاد که هم‌اکنون نیز در دست اجرا است، افزایش پیدا کند.