گروه صنعت و معدن- شرکت صنایع هوایی ایران اعلام کرد: کشور طی 15سال آینده 350فروند بالگرد نیاز دارد که این تعداد قابل توجه بالگرد با توجه به فرسودگی ناوگان فعلی توجیه اقتصادی برای انتقال تکنولوژی ساخت بالگرد را فراهم کرده است.

تحقیقاتی که این شرکت انجام داده، نشان می‌دهد: گسترش پروژه‌های صنعتی، وجود حوادث غیرمترقبه و مبارزه با قاچاق گسترش بازار خدمات بالگردی را در سال‌های آینده سبب خواهد شد.
این در حالی است که وجود تحریم 25ساله صنعت هوایی، نبود ناوگان غیرنظامی مجهز و ارائه سرویس‌های نظامی در بخش بالگردی موجب شده است بازار بزرگ خدمات بالگردی به خصوص در بخش عملیات دریایی در اختیار ناوگان کشورهای عربی قرار بگیرد.
کاربری بالگرد در کشور ما زیاد است. وزارتخانه‌های مختلف، سازمان‌های زیرمجموعه آنها، کاربری عمومی و تشریفاتی از جمله کاربران عمده بالگرد در ایران به شمار می‌آیند. (جدول صفحه، کاربری بالگرد در کشور را نشان می‌دهد.)
از همین‌رو شرکت صنایع هوایی ایران پروژه مشترکی را با شرکت یوروکوپتر فرانسه اخیرا آغاز کرد تا از این طریق اقدام به تولید بالگرد در ایران کند.
نشریه گسترش صنعت چاپ سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران در گزارشی از شرح عملکرد فعالیت‌های شرکت صنایع هوایی ایران به عنوان شرکت زیرمجموعه نوشته است: تفاهمنامه‌ای در شش محور شامل انتقال تکنولوژی تولید بالگرد، تولید قطعه برای بازار جهانی یوروکوپتر، ایجاد مرکز خدمات هلی‌کوپتری در ایران، ایجاد مرکز آموزش پروازی و فنی در ایران، ارتقای سطح امکانات موجود جهت پشتیبانی فنی و بهینه‌سازی و اصلاح محصولات یوروکوپتر و ایجاد مرکز تعمیرات اساسی محصولات یوروکوپتر برای منطقه در ایران توسط رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع و مدیرعامل یوروکوپتر به امضا رسیده است که پیرو این تفاهمنامه تاکنون دو نشست مشترک در تهران برگزار شده است.
صنایع هوایی ایران همچنین اقداماتی نیز در زمینه طراحی و تولید هواپیمای کامپوزیتی گلایدر AVA-101 انجام داده است به طوری که چند فروند نیز تحویل مراکز آموزشی هوانوردی شده است.
به دلیل وجود مشتری بالقوه برای این محصول هم‌اکنون پروازهای نمایشی جهت جلب مشتری در استرالیا در حال انجام است.
به گزارش دنیای اقتصاد هواپیمای دونفره AVA-202 دومین محصول شرکت صنایع هوایی ایران است.
این محصول به‌رغم اینکه از نظر مشخصه‌های عملکرد و از لحاظ قیمت دارای مزیت نسبی به انواع مشابه خود است، اما مراکز آموزشی داخلی با توجه به نبود قانون حمایتی در خصوص خرید هواپیمای ساخت داخل اقدام به واردات هواپیمای مشابه می‌کنند.
گسترش صنعت در این باره نوشته است: به عنوان مثال یک ارگان دولتی در سال‌های اخیر اقدام به خرید 25 فروند هواپیمای آموزش مشاق از پاکستان کرده است.
از همین رو شرکت صنایع هوایی با توجه به آشفتگی بازار داخل بازاریابی جهت فروش بین‌المللی محصول را آغاز کرده است.